At give de studerende indsigt i 1) udviklingen af markederne for informations- og kommunikationsbaserede tjenester og medhørende elektroniske samhandelsformer mht. drivkræfterne i udbud og efterspørgsel og forretningsmodeller, 2) de standardiseringsprocesser som bidrager til udviklingen af de fælles teknologiske infrastrukturer.
Kursusindhold:
Konvergensen mellem IT, telekommunikation og massemedier giver nye muligheder for udvikling af informations- og kommunikationstjenester og elektronisk samhandel. Samtidig medfører konvergensen et opbrud i de hidtidige skillelinier mellem forskellige medier, herunder de hidtidige forretningemodeller. Kurset giver en indsigt i de teknologiske, økonomiske og politiske drivkræfter i konstitueringen af nye markeder for informations- og kommunikationstjenester samt de forretningsmodeller, som udvikler sig på den baggrund. I kurset gennemgås i tilknytning hertil de formelle og uformelle processer, som leder frem til etableringen af standarder for informations- og kommunikationsteknologi og -tjenester. Det fælles teoretiske grundlag for kursets emner er nyere netværks- og informationsøkonomi.