2004/2005

34841 Informations- og kommunikationsteknologi - markeder og forretningsmodeller

Engelsk titel: 


Information and Communication Technology - Markets and Business Models

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende-
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

F2

 

Undervisningsform:

Forelæsninger og projektarbejde

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E2A,   F2A 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Ønskelige forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

At give de studerende indsigt i 1) udviklingen af markederne for informations- og kommunikationsbaserede tjenester og medhørende elektroniske samhandelsformer mht. drivkræfterne i udbud og efterspørgsel og forretningsmodeller, 2) de standardiseringsprocesser som bidrager til udviklingen af de fælles teknologiske infrastrukturer.


Kursusindhold:

Konvergensen mellem IT, telekommunikation og massemedier giver nye muligheder for udvikling af informations- og kommunikationstjenester og elektronisk samhandel. Samtidig medfører konvergensen et opbrud i de hidtidige skillelinier mellem forskellige medier, herunder de hidtidige forretningemodeller. Kurset giver en indsigt i de teknologiske, økonomiske og politiske drivkræfter i konstitueringen af nye markeder for informations- og kommunikationstjenester samt de forretningsmodeller, som udvikler sig på den baggrund. I kurset gennemgås i tilknytning hertil de formelle og uformelle processer, som leder frem til etableringen af standarder for informations- og kommunikationsteknologi og -tjenester. Det fælles teoretiske grundlag for kursets emner er nyere netværks- og informationsøkonomi.


Kursusansvarlig:

Anders Henten, 371, 223, (+45) 4525 5176, ahe@imm.dtu.dk  

Institut:

34 COM•DTU - Institut for Kommunikation, Optik & Materialer

Nøgleord:

information- og kommunikationsteknologi, konvergens, elektronisk handel, forretningsmodeller, standardisering
Sidst opdateret: 17. juni, 2004