2004/2005

34732 IT-støttet kommunikation og distribueret samarbejde

Engelsk titel: 


CMC and Distributed Work

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Kursus for diplomingeniørstuderende- IT
Kursus for civilingeniørstuderende-
 


Skemaplacering:

E4A

 

Undervisningsform:

Forelæsninger og projektarbejde i grupper

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  30
 

Overordnede kursusmål:

Kurset giver en introduktion til IT-støttet kommunikation i forbindelse med distribueret samarbejde i organisationer. Den teknologiske udvikling og forandringer i den globale økonomi giver en øget geografisk distribuering i udførelsen af arbejde og behov for nye "virtuelle" organisationsformer. Kurset giver indsigt i hvorledes informations-og kommunikationsteknologi kan fremme interaktion mellem geografisk adskilte medarbejdere og støtte fleksible og distribuerede måder at udføre arbejdet. Kurset dækker både tekniske og organisatoriske aspekter relateret til IT-støttet kommunikation.


Kursusindhold:

Basale kommunikationsmodeller. Kommunikations mange roller i organisationer. Samarbejde og videndeling. IT støttet kommunikation versus face-to-face kommunikation. Medievalg. Email, SMS, instant messaging, videokonferencer, groupware, intranet og andre digitale medier. Forskellige virtuelle arbejdsformer. Virtuelle grupper og virtuelle organisationer. IT-støttet kommunikation og face-to-face kommunikations rolle i forbindelse med distribueret samarbejde. Mobilitet og lokations-baserede services.


Kursusansvarlig:

Hanne Westh Nicolajsen, 371, 214, (+45) 4525 5183, hwn@imm.dtu.dk  

Institut:

34 COM•DTU - Institut for Kommunikation, Optik & Materialer

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

IKT, groupware, videndeling, virtuelle organisationsformer, CSCW, distribueret arbejde, CMC
Sidst opdateret: 7. juli, 2004