Formålet med Nano II er at 1) give dig en grundlæggende forståelse af design, fabrikation, karakterisering og anvendelse af nanosystemer. 2) gøre dig i stand til at designe nanosystemer
Kursusindhold:
Nanostrukturer er objekter i størrelsesorden 100 nm og mindre, i en eller flere dimensioner. Et nanosystems funktion afhænger af at visse af dets komponenter er nanostrukturer.
Nanovidenskab og nanosystemer er højst tværfaglige. Ofte defineres disse på grænsen mellem felter som fysik, kemi og biologi.
Kurset NANO II ved MIC giver dig kvalifikationere til at begive dig ind i dette nye, voksende teknologiske forskningsfelt. Gennem kurset bliver du trænet i ar arbejde med dette tværfaglige område, du lærer at tilegne dig den nødvendige viden fra lærebøger, forskningsartikler, internet etc. Du vil komme til at anvende denne viden i forbindelse med materialer, processering og konstruktion nødvendige for at forstå og designe nanosystemer.
Gennem "case"-studier vil du lære at analysere spændende nanosystemer, lære de videnskabelige principper der ligger til grund for deres funktionalitet, blive fortrolig med hvorledes de er designet, fabrikeret og karakteriseret. Du kommer til at undersøge hvad der skal til for at lave et nanosystem til et produkt.
Kurset består af fire case studies, der hver løber over tre uger. I hver case study fokuseres der på et enkelt nanosystem, og den relevante teori inddrages så herigennem. I de 6 lektioner af et case study, vil de studerende blive kastet ud i en række forskelligartede opgaver, der vil udvikle - teoretiske og praktiske færdigheder - overblik og forståelse
Du vil arbejde selvstændigt og i grupper.
Cases i 2003 - Nanotube og nanowire sensorer - Kvantedots og kvantetråde - Nanoresonatorer - Redskaber til manipulering af biomateriale
Litteratur::
Kurset er baseret på videnskabelige artikler med supplerende noter der vil blive udleveret i forbindelse med kurset mod dækning af kopieringens pris. Noterne vil primært komme fra "Handbook of Nanotechnology", B. Bhushan (ed), Springer Verlag-New York, 1st edition, 2004