2004/2005

31792 Belysningsteknik 2

Engelsk titel: 


Illuminating Engineering 2

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Kursus for diplomingeniørstuderende- Elektro, Bygning
Kursus for civilingeniørstuderende-
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

F1A

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, opgaveregning og øvelser

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

Deltagerne skal efter kurset: 1) kunne gennemføre mere avancerede lystekniske beregninger, især i forbindelse med projektering af indendørs belysningsanlæg, 2) kunne angive, hvorledes arbejdsbelysningen på en arbejdsplads med givne arbejdsopgaver principielt bør udformes, og kunne foretage en systematisk måling og vurdering af belysningen i arbejdslokaler og på arbejdspladser og 3) kunne gennemføre simplere beregninger til bedømmelse af dagslysets betydning for belysning og varmebelastning i et lokale og 4) kunne udføre simple beregninger på vej- og stibelysning.


Kursusindhold:

Beregning af: Armaturvirkningsgrad, transmittans og reflektans for gitre, belysningsstyrke fra udstrakte lysgivere, interrefleksion i rum, luminans af flader i rum. Inddeling af synsopgaver efter hvilke forhold, der bestemmer deres synlighed. Principper for belysning af forskellige typer arbejdsopgaver. Kvalitetskriterier og anbefalinger for belysning i arbejdslokaler og på arbejdspladser. Beregning af ubehagsblænding, synsnedsættende blænding og kontrastreduktion. Dagslysets komponenter. Beregning af dagslysfaktorer. Måling og vurdering af belysningsanlæg. Krav til og beregning af vej- og stibelysning.


Kursusansvarlig:

Poul Erik Pedersen. Delta Lys & Optik. Tlf. 45 88 83 33, pep@delta.dk  

Institut:

31 Ørsted DTU

Ekstern samarbejdsinstitution:

DELTA, Lys & Optik

Kursushjemmeside:

http://www.oersted.dtu.dk/elte...edu/31792/index.html

Nøgleord:

belysningsteknik, dagslys, belysningsformer (synlighed), måling og vurdering, lys
Sidst opdateret: 3. maj, 2004