2004/2005

31772 Elektroteknisk design og diagnose

Engelsk titel: 


Electrotechnical design and diagnosis

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Kursus for diplomingeniørstuderende- Elektro
Kursus for civilingeniørstuderende-
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

E5A

 

Undervisningsform:

Projektarbejde i grupper, Fællesmøder til løbende evaluering,Forelæsninger som supplement til projektarbejde. Forlæsninger indenfor udvalgte emner. (se indhold)

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Særlig dag,   Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Ønskelige forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

At give en grundlæggende indføring i design og konstruktion af komplekse komponenter og apparater med henblik på indkøb, drift, overvågning og fejludredninger i forbindelse elforsyningssystemet. Der opnås kendskab til numeriske værktøjer og deres styrke og svagheder i en konstruktionsfase samt til en række avancerede diagnostiske metoder som finder anvendelse i elforsyningen. Der suppleres med en gennemgang af udvalgte emner som aktualiseres hvert år. De studerende får således indblik i planlægning, udførelse, evaluering og dokumentation af et realistisk elektroteknisk projekt. Det er hensigten gradvist at udvikle kurset til at følge CDIO-konceptet (Conceiving, Designing, Implementing and Operating).


Kursusindhold:

Kurset består af to dele:
a) En elektroteknisk projektopgave som centralt element i kurset. Projektopgaven stilles som en række delopgaver som løses af 1 eller 2 studerende. De studerende deltager i projektorganiseringen som fastlægges på et opstartsmøde. Herefter gennemføres projekterne og evalueres løbende af hele gruppen under faste projektmøder, hvor alle hold deltager. Delopgaven kan være af konstruktionsmæssig karakter, som eksempelvis design af en testopstilling, en speciel højspændingsenhed eller et system til online-overvågning i elforsyningsnettet. Konstruktionen kan efterfølgende diagnosticeres ved hjælp af forskellige metoder til tilstandsvurdering. Der er også mulighed for projekter af analyseteknisk karakter, hvor der udføres en række testserier på eksisterende opstillinger og hvor hovedvægten lægges på tolkningen af resultaterne. Simulerings og/eller - feltberegningsopgaver vil være et naturligt element i mange opgaver, men kan også være kernen i en af delopgaverne. Alle projekter vil være knyttet til igangværende eller planlagte forskningsaktiviteter.
b) Formidling af den nødvendige baggrund for at kunne løse opgaven suppleret med en række udvalgte emner indenfor elforsyningens anlæg og komponenter.
Sideløbende med projektarbejdet introduceres diagnostiske metoder til vurdering af tilstand og performance af materialer/komponenter/apparater. Heraf kan nævnes:
- Partielle udladninger AC og DC, defektrelaterede 3D-mønstre.
- Rumladninger ved elektroakustisk og ved pulselaser metoden
- Transienter. Fjerndetektering, kategorisering og analyse
- Materialetests ved stødstrøm/spænding og statistisk behandling
- Ældning af komponenter og deres afhængighed af udformning og materialevalg
I løbet af kurset vælges desuden øvrige aktuelle emner som vil blive behandlet. Heraf kan nævnes:
- Komponenter under HVDC
- Dielektrika under transient påvirkning
- Nanodielektrika
- Isolationskoordination og lynbeskyttelse
- Pålidelighed og forsyningssikkerhed


Kursusansvarlig:

Joachim Holbøll, 329, 110, (+45) 4525 3515, jh@oersted.dtu.dk  
Ole Tønnesen  
Mogens Henriksen  

Institut:

31 Ørsted DTU

Kursushjemmeside:

http://oersted.dtu.dk/31772

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 21. juni, 2004