Kursets mål er at opnå en indsigt i det teoretisk metodiske grundlag for rutevalgsmodeller, samt at forstå betydningen heraf for modellernes resultater
Kursusindhold:
Ligevægtsmodeller for transportnetværk. Netudlægning formuleret ved hjælp af matematisk programmering. Forskellige optimeringsalgoritmer. Løsning af bruger ligevægt, stokastisk assignment og kombineret stokastisk brugerligevægt. Succesive gennemsnits metode og mere avancerede løsningsalgoritmer. Betydningen af forskellige fejlled og stokastiske elementer - logit, path-size logit, Network GEV og probit. Løsningstilgange - generering af valgsæt versus simulering. Indarbejdelse af avancerede nyttefunktioner med fordelte koefficienter (error components) i modellerne. Dynamiske rutevalgsmodeller. Asymmetriske omkostningsfunktioner og krydsmodellering. Frekvensaggregering af kollektive trafiknet. Køreplansbaserede modeller. Søgning af stier i kollektive trafiknet - principper for dominerende valg, sekventiering af net, kantstraffe og andre grafreducerende teknikker. Multi-modal rutevalgsmodellering.
Litteratur::
Yosef Sheffi (1985). Urban Transportation Networks - Equilibrium Analysis with Mathematical Programming Methods. Prentice Hall, Inc, Englewood Cliffs, NJ. Uddrag af Ennio Cascetta (2001). Transportation Systems Engineering: Theory and Methods. Kluwer Academic Publishers. Udvalgte papers og kapitler fra andre bøger
Bemærkninger:
Kurset er på ph.d.-niveau og alle forudsætningsfagene anbefales stærkt