Kurset forudsætter en arbejdsinsats på 280 timer som angivet i studiehåndbogen, dvs. en betydelig selvstændig arbejdsindsats ud over det skemalagte
Undervisningsform:
Forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde, ekskursioner og selvstudier. Gæsteforelæsninger. Sideløbende gennemføres en GIS-baseret vurdering af et større kollektivt trafikprojekt
Formålet med kurset er at få et teoretisk og praktisk overblik over de metoder og modeller, der benyttes til planlægning og drift af kollektiv (liniebåren) trafik.
Kursusindhold:
Gennemgang af særlige forhold for planlægning af kollektiv trafik. GIS-baserede tilgængelighedsanalyser, herunder regional tilgængelighed og stationsnærhed. Turrater og nøgler mellem zoneaggregeringer. Introduktion til værktøjer og metoder til køreplanlægning. Valg af standsningssteder, driftsoplæg og køreplanlægning. Korrespondencer. Trafik og rutevalgsmodeller for kollektiv trafik, herunder modeller baseret på stokastisk nytteteori. GIS-baserede metoder til håndtering af kollektive trafiknet. Trafikspring. Strategiske effekter. Drifts- og samfundsøkonomisk vurdering. Perspektivering. Hovedvægten i kurset er løsning af et kollektivt planprojekt som led i afrapporteringen. ArcGIS benyttes som gennemgående værktøj.
Litteratur::
Artikler, rapporter og notater udleveres i løbet af kurset