At give de studerende viden om og indsigt i de teoretiske og praktiske problemstillinger, der er forbundet med en virksomhedsledelses styring af IT anvendelsen. Ligesom Corporate Governance er det koncept, som anvendes til at lede og kontrollere en virksomhed, er IT Governance et koncept til at lede og styre IT-området. Den studerende vil på overordnet niveau forstå IT afdelingens rolle i virksomheden og være i stand til at vurdere om IT-afdelingen med sin strategi understøtter de forretningsmæssige mål. Herunder også vurdere risikoen for at virksomheden ikke når de forretningsmæssige mål pga. svagheder / trusler relateret til IT anvendelsen.
Kursusindhold:
Generelle forhold
• Corporate Governance versus IT Governance. Baggrund og definitioner. • Centrale elementer i IT Governance: Strategic alignment, Value delivery, Risk management, Resource management og Performance measurement. • Juridiske og lovgivningsmæssige forhold • Betydningen af omlægning til e-business og brug af Internet • Overholdelse af eksterne krav og standarder (evt. certificering)
Overordnet styring af IT-området
• Styringsprocessen (virksomhedsledelsen i dialog med IT-ledelsen, IT-styrekomité) • Udformning af IT-politik, IT-sikkerhedspolitik og tilhørende retningslinier. Formulering af IT-strategi (SWOT analyser) • Organisering, herunder kontaktflade til brugerorganisationen • Risikostyring • Projektprioriteringsmodel og cost / benefit vurderinger • Overvågning og opfølgning
IT Anskaffelse / udvikling og implementering
• Projektstyring, Kravspecifikation • Anskaffelse og opsætning af hardware og software • Udvikling og implementering af brugersystemer, herunder indbygning af kontroller og kvalitetssikring • Styring af ændringer og versioner
IT Drift og support
• Kontrakter med brugerne (Service Level Agreements, SLA’s) • Styring af Facility Management leverandører • Opnåelse af IT-sikkerhed • ITIL processer, bla. konfigurationsstyring og problemhåndtering