I efterårssemestret udføres projektorienteret rollespil bestående i konceptudvikling, design, analyse, implementering samt operation af et tænkt produkt. De studerende opdeles i grupper af 6-8 personer, hvor hver gruppe udgør en virksomhed. Disse virksomheder tildeles ressourcer til løsning af opgaven, men i konkurrence med de øvrige grupper. I 3-ugersperioden udføres et programmeringsprojekt.
At bibringe de studerende en forståelse for indhold og metoder i ingeniørarbejde. Med udgangspunkt i et konkret rollespil vil samarbejde blive trænet sammen med forståelse for økonomi samt ressourcemæssige begrænsninger ved koncept- og produktudvikling. I 3-ugers perioden kan delelementer fra rollespillet tages op til nærmere analyse og faglig fordybelse.
Kursusindhold:
I efterårssemestret udføres et rollespil, hvor der skal udvikles et produkt. Produktet, kunne være et distribueret system af sensorer. Samme produkt udvikles af samtlige grupper eller virtuelle firmaer.
Udviklingen af systemet skal udover rent tekniske overvejelser og faglige muligheder også inkludere overvejelser om priser på komponenter, arbejdskraft og outsourcing. Grupperne konkurrerer på pris, udviklingstid og kvalitet. Udefrakommende begrænsninger påligges spillerne gennem leveringstider på bestilte komponenter, politiske beslutninger, m.m.
I 3-ugers perioden tages nogle af de faglige redskaber de studerende har fået indlært i løbet af første semester i brug. Perioden starter med at introducere grafiske bruger grænseflader (3 dage), hvorefter de studerende udvælger delelmenter fra rollespillet til en grundigere analyse. Matematisk modellering trænes sammen med tilhørende softwareudvikling og dokumentation. Der lægges vægt på dokumentation af udviklet software.