2003/2004

34743 Tele-information: Strategi - kreativitet

Engelsk titel: 


Tele Information: Strategy - Creativity

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende-
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

F5

 

Undervisningsform:

forelæsninger og gruppearbejde

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Ønskelige forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  50
 

Overordnede kursusmål:

Den stigende anvendelse og indflydelse af informationsteknologier øger organisationers behov for at analysere nye rammer for deres strategiudvikling og planlægning. Formålet med kursus er at præsentere forskellige fremgangsmåder (bløde metoder og kreativitetsteknikker) til formulering og løsning af strategiske problemstillinger i forbindelse med planlægningsopgaver inden for både private og offentlige organisationer. Anvendelser af fremgangsmåder fokuserer specielt på problemer i forbindelse med design, implementering og anvendelse af IKT'er.


Kursusindhold:

Det strategiske plannlægningsbegreb. Gruppe Beslutnings Støtte Systemer eller bløde metoder: SWOT analyse, SODA, Fremtidsværkstedet, Scenario metodik, Strategic Choice Approach og Soft Systems Methodology. Kreativitetsbegreb, Kreativitetsteknikker. Kreativ problemløsning. Sidst behandles emnet omkring flere metoder i samme strategiske proces. Områder inden for telekommunikation og informations systemer vil indgå som eksempler i undervisningen og som emner, der kan behandles i projektarbejder.


Bemærkninger:

Kurset udbydes i fællesskab af CTI og IMM. Kurset er også godkendt under nummer 02727.


Kursusansvarlig:

Lene Tolstrup Sørensen, 371, 206, (+45) 4525 5170, ls@imm.dtu.dk  
Rene Victor Valqui Vidal, 305, 213, (+45) 4525 3379, vvv@imm.dtu.dk  

Institut:

34 COM•DTU - Institut for Kommunikation, Optik & Materialer
Sidst opdateret: 1. juli, 2003