2003/2004

31029 Lineære systemer og signaler

Engelsk titel: 


Linear Systems and Signals

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Kursus for diplomingeniørstuderende- Elektro
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

E1

 

Undervisningsform:

Forelæsninger og gruppearbejde (obligatoriske regne og laboratorieøvelser)

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

Kursets mål er at sætte den studerende i stand til
1) at anvende teorien for Fourierrækker og for Laplace-, Fourier- og Z-transformationerne, ved analyse af signalers transmission gennem elektroniske systemer,
2) at forstå og anvende de grundlæggende begreber og principper, der benyttes i moderne data- og telekommunikationssystemer
3) at benytte MATLAB ved signalanalyse og system syntese.


Kursusindhold:

Impuls og stepfunktionen. Kontinuert tid og diskret tid signaler.
Fourierrækker.
Laplace- og Fouriertransformationerne og deres anvendelse ved analyse af signaler og lineære systemer.
Signalbeskrivelse i tidsdomænet og i frekvensdomænet.
Energi- og effektbegrænsede signaler. Pracevals sætning.
Diskret Fouriertransformationen (DFT). Z-transformationen.
Introduktion til MATLAB.
Introduktion til datakommunikation
(TCP/IP protokollerne). ISO's 7-lagsmodel.
Informationsteori.
Sampling (ideel og naturlig). Tids- og frekvensdomænebeskrivelse. A/D- og D/A-konvertering.
Digital kodning. Kvantiseringsstøj. Digitale modulationsformer i basisbåndet (PCM, PAM, PPM, TDM).
Båndpasmodulation af digitale signaler (PSK, QAM, FSK).
Analoge modulationsformer (AM, DSB, SSB, FM, PM).
Systembåndbredde.
Støj (termisk- og kvantiseringsstøj).


Kursusansvarlig:

Jørn Winge Bang, 042, (+45) 4525 5236  
Erik Sjøntoft, 349, 212, (+45) 4525 5256, esj@oersted.dtu.dk  

Institut:

31 Ørsted DTU

Kursushjemmeside:

http://www.oersted.dtu.dk/educ...n/courses/31029.html

Nøgleord:

Matlab, Fouriertransformation, Z-transformation, Modulation, Datakommunikation
Sidst opdateret: 30. maj, 2003