At give deltageren baggrund for i en senere jobfunktion at høste de første praktiske erfaringer med IT-projekt-ledelse, enten som projektleder for mindre IT-projekter, eller som pro-jektlederassistent. Kurset har introducerende karakter, dvs. at der lægges vægt på at få belyst så mange aspekter af projektledelses-arbejdet som muligt, fremfor at gå i dybden med mange delemner
|
Kurset fokuserer på IT-projekter, hvori udvikling af IT-systemer (typisk adm. systemer og informationssystemer) er et hovedelement. Særlige forhold ifm. styringen af udviklingen af indlejrede systemer, generelle værktøjer o.lign. inddrages ikke. Kurset giver en forståelse for sam-spillet mellem de 4 væsentligste ele-menter i et IT-projekt:
Penge Tid Viden Ønsket funktionalitet Kurset diskuterer, hvordan forskellige forudsætninger og valg hvad angår disse 4 parametre medfører forskellige risici for proces og resultat, afhængig af den konkrete kontekst. Kurset giver med baggrund i ovenstående en række praktiske metoder, værktøjer og anvisninger på, hvordan man styrer IT-projekter fra projektidé til evalu-ering af opnåelsen af de forventede forretningsmål.
Efter kurset skal du ...
kunne redegøre for, hvilke discipliner og aktiviteter, der indgår i ledelse af IT-projekter; samt i en konkret kon-tekst kunne foretage en analyse af, hvilke aktiviteter, der er kritiske i projektledelsen. kunne beskrive hovedindholdet i følgen-de centrale styringsdiscipliner: kvalitetsstyring, risikostyring, fremdriftsstyring, vidensstyring, kontraktstyring, økonomistyring, krav- & ændringsstyring samt konfigurations- & versionsstyring. kunne redegøre for hovedindholdet af følgende aktiviteter: kobling til forretningsstrategi, interessentanalyse, cost/benefit-analyse, estimering, udarbejdelse af projektplaner, projektorganisering, ledelse af projektteam, informationsstrategi, idriftsættelse, projektevaluering. på et overordnet plan kunne redegøre for krav til modenheden af såvel udvik-lerorganisation som modtagerorganisa-tion. På baggrund af ovennævnte skal du først og fremmest efter kurset være i stand til at anvende de lærte begreber inden-for de nævnte discipliner til at ana-lysere problemstillingerne i konkrete IT-projekter; samt til at fungere som assisterende projektleder.
|