Formålet med kurset er at sætte de studerende i stand til selv at identificere juridiske problemstillinger, der kan opstå ved virksomhedens internationale handel og markedsføring på Internettet. Således skal kurset give de studerende et overblik over den internationale privat- og procesret samt grundlæggende folke- og EUret. Endvidere gennemgås internationale retningslinier og EU reguleringen vedrørende handel og markedsføring. Der lægges endvidere vægt på, hvordan virksomhedens markedsføringsaktiviteter kan tilrettelægges for at begrænse risikoen for søgsmål.
Kursusindhold:
International internetjura er koncentreret om de internationale regelsæt internationale retlige aspekter, som er forbundet med markedsføring, handel og aftaleindgåelse på Internettet. Derudover behandler faget problemstillinger forbundet med virksomhedens rettigheder og pligter i forbindelse med persondatabeskyttelse og betalinger over Internettet.
Handel og markedsføring på Internettet er som udgangspunkt international, og det har derfor stor betydning, at man ved, hvilke regler og retningslinier man bør følge. International internetjura tager udgangspunkt i virksomhedens behov for at kunne identificere og begrænse internationale juridiske risici. På kurset behandles bl.a.:
- Specifikke problemstillinger forbundet med international handel over Internettet. - Udarbejdelse af internationalt markedsføringsmateriale - Internationale forbrugeraftaler - Persondatabeskyttelse - Betalinger over Internettet - Fastlæggelse af strategi for overholdelse af lovgivningen
Faget tager udgangspunkt i konkrete problemstillinger i forbindelse med virksomheders brug af Internettet, men giver også en introduktion til den internationale handelsret.
Undervisningen er baseret på stor grad af aktivitet fra de studerende. Dette skyldes, at de studerende skal trænes i at diskutere juridiske problemstillinger samt at forholde sig til disse.