Forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde, fremlæggelser, øvelser samt udarbejdelse af en synopsis.
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Bedømmelsesform:
Overordnede kursusmål:
Kurset sætter den studerende i stand til at genkende og anvende centrale sociologiske teorier i analysen af forskellige aspekter af informationsteknologi.
Præsenterer den studerende for en række centrale sociologiske emner og problemstillinger informationsteknologisk relevans: IT og samfund, Internet og offentlighed; IT og social adfærd; Sprog, kommunikation og social interaktion; Identitet på nettet; Målgrupper og segmenter.
Kursusindhold:
Det overvejende teoretiske kursus omhandler en række centrale sociologiske problemstillinger af relevans for IT-studier.
Formålet er at gøre den studerende opmærksom på problemstillinger af relevans for udvikling og evaluering af IT-produkter og services samt at præsentere den studerende for teorier og analytiske værktøjer til løsning af disse problemer.
Tilgangen til kurset er fænomenologisk, og fokuserer på IT-medier i en social kontekst. Der er tre overordnede temaer i kurset:
IT i et samfundsmæssigt perspektiv: visionerne for anvendelsen af IT samt strategier for udbredelse af og uddannelse i IT. Et særligt aspekt er IT eller internettet i et offentlighedsperspektiv, og de konsekvenser det kan få for vore eksisterende medieinstitutioner.
IT og sociale fællesskaber. ITs rolle for identitetsdannelsen og i dannelsen af nye sociale fællesskaber - virtuelle fællesskaber. De gennemgående perspektiver vil her være medium theory og medieetnografi. Fokus er på hvordan nye medier på sigt ændrer vor sociale adfærd og omverdensforståelse samt hvordan forskellige grupper benytter forskellige IT-medier i konstruktionen af en fælles identitet. Et andet perspektiv under dette tema er mediernes sociale betydning i hverdagen. li>
IT som sprog Her beskæftiger vi os med kommunikation og ineraktionsformer i forskellige IT-medier som f.eks. virtuelle verdener, e-mail, chat, SMS og mobiltelefoni. Målet er blandt andet at arbejde med at opstille typologier (segmentanalyser)over brugerne/deltagerne, samt problematisere hvordan typologierne medvirker til at konstruerer et særligt billede af både mediebrug og mediebruger.