2002/2003

88702 Videregående IT-Projektledelse og Softwareudvikling (VIPS)

Engelsk titel: 


Advanced IT Project Management and Software Engineering

Sprog:


Point (ECTS )

  7.5

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende
 


Skemaplacering:


Efterår Efterår 2002


 

Undervisningsform:

Der tilstræbes en blanding af undervisningen med både forelæsninger og øvelser hvor der f.eks. både læses aktuelle forskningsartikler, hvis resultater fremlægges af de studerende, samt arbejdes med færdigheder inden for udvalgte områder.

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Overordnede kursusmål:

Kursets formål er at give den studerende viden og færdigheder inden for centrale og aktuelle emner i forbindelse med softwareudvikling og -projektledelse. Kursets konkrete emner vælges så de både repræsenterer de største problemer der aktuelt tumles med i praksis, samt de mest aktuelle forskningsemner inden for softwareudvikling og -projektledelse.

Efter kurset vil du:

(1) Kunne diskutere state-of-the-art artikler og konferencebidrag inden for softwareudvikling og -projektledelse, for så vidt angår et antal udvalgte emner.

(2) Selvstændigt kunne formulere en mindre forskningsproblemstilling inden for fagområdet softwareudvikling og -projektledelse. Svarende til det niveau der kræves for at skrive speciale.

(3) Kunne skitsere hvordan man kan besvare forskningsspørgsmål inden for fagområdet softwareudvikling og -projektledelse, herunder hvilken fremgangsmåde (metode) der vil være hensigtsmæssig til det foreliggende problem.


Kursusindhold:

Det endelige valg af emner sker i samråd med de studerende der har valgt kurset.

Det detaljerede faglige indhold af kurset kunne f.eks. omfatte:

(1) Nye systemudviklingsmetoder, så som eXtreme Programming, Light Methodologies, Agile Methods, and Adaptive Software Development.

(2) Software procesforbedring, samt hvordan organisationer lærer at forbedre
sig.

(3) Særlige problemer ved udvikling af meget store IT-systemer.

(4) Moderne programmering hvor man tager nogle pakker af software og sætter dem sammen til et færdigt system. Hvordan gør man det? Og hvordan bruger man i praksis de pakker andre har lavet?

(5) Estimering og projekledelse @ "Internet Speed".

(6) Indførelse af IT-systemer i organisationer. Hvad gør man i praksis?

(7) Forandringsledelse.

(8) TQM, EFQM, Balance Scorecard, Six Sigma, SPICE, ISO - får man kvalitet ud af det?

I faget indgår en obligatorisk fremlæggelse af et emne som den studerende selv er med til at vælge.


Kursusansvarlig:

Se kursets hjemmeside  

Institut:

83 Studieforvaltningen

Kursushjemmeside:

http://www.it-c.dk/KursusBase/Kurser
Sidst opdateret: 17. marts, 2003