- At sætte de studerende i stand til at planlægge, deltage i og lede projekter i udviklingssamfund -At give de studerende kompetencer til at analysere international teknologi- og vidensoverførsel, teknologipolitik i udviklingssamfund, og læreprocesser i opbygningen af teknologisk kapacitet i institutioner og virksomheder i udviklingssamfund. -At give de studerende begreber og metoder til at analysere økonomiske, politiske og kulturelle forhold i forskellige typer af udviklingssamfund og sammenhængen med globaliseringsprocesser. -At give de studerende viden om strategier i kapacitetsopbygning og institutionel udvikling samt planlægningstilgange og -redskaber, herunder målorienteret vs. adaptiv, brugerorienteret planlægning, aktøranalyse, og indikatorer til overvågning og evaluering af projekter i udviklingssamfund -At give de studerende kendskab til dataindsamlingsmetoder, bl.a. kvalitative interviews, observation og dokumentariske kilder.
Kursusindhold:
-Teori og metode om teknologi- og vidensoverførsel samt teknologisk ændring i udviklingssamfund -Teori og metode om udviklingssamfund og globalisering -Begreber, strategier og metoder vedr. kapacitetsopbyning og institutionel ændring i udviklingssamfund -Metoder til projektplanlægning, -overvågning og -evaluering: Logical Framework Approach (LFA) og tilsvarende værktøjer, aktøranalyse m.fl. -Metoder til interkulturel dialog og samarbejde i udviklingsprojekter, sektorprogrammer og private virksomheder, samt metoder til dataindsamling i udviklingssamfund. - Virksomheders internationale aktiviteter og betydningen for teknologi- og vidensoverførsel inden for bl.a. miljø. -Analyse af cases og projekter med ingeniørmæssig problemløsning på et eller flere niveauer i udviklingssamfund. -Planlægning af længervarende feltstudie i et udviklingssamfund.
Bemærkninger:
Kurset indeholder bl.a. elementer fra de tidligere kurser 85241 Ulandskundskab, 85401 Teknologioverførsel og udviklingsbistand og 85403 Miljøpolitik og teknologisk udvikling i udviklingslande