2002/2003

42020 Produktanalyse og re-design

Engelsk titel: 


Product Analysis and Re-design

Sprog:


Point (ECTS )

  15

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende-
 


Skemaplacering:

F3A og F4A
F5A og F5B og Juni

Den afsatte tidsramme står til rådighed for projektarbejdet, som nærmere tilrettelægges i grupper og efter aftale med vejleder.


 

Undervisningsform:

Projektarbejde i grupper, foredrag, øvelser og seminarer.

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:

,

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  60
 

Overordnede kursusmål:

Give grundlæggende forståelse for maskiner og produkters udformning, funktionalitet, egenskaber, opbygning og fremstilling, og herunder i den socio-tekniske kontekst, som produkterne tilhører (brugere, brug, kultur, producent, konkurrenceforhold etc.). Træne evnen til at iagttage, analysere, ræsonnere, beskrive og kommunikere disse forhold. Give elementært indblik i problemløsning i form af re-design og træne færdigheder heri, og herunder skabe et grundlag for sammenligning af alternative fremstillingsforløb og medtage hensyn til fremstilling ved produktudformning. Samt formidle et grundlag for refleksiv adfærd i problemløsning både for egen medvirken og udbyttet af teamarbejde.


Kursusindhold:

Kurset består af en projektdel og 2 teoridele, nemlig produktfremstilling og kreativ problemløsning (hver på 2,5 point ud af kursets 15 point).
Projektet tager udgangspunkt i et eksisterende artefakt, som splittes ad og analyseres med henblik på at afdække de problemopfattelser, visioner og designintentioner, der synes at være indlagt i produktet, og at afdække relevante produktegenskaber. Ud fra analyseresultatet identi-fi-ceres et eller flere aspekter, f.eks. betjening, sikkerhed eller forretning, der har et potentiale for forbedring. Herefter re-designes produktet ud fra en ’hvad nu hvis’-tilgang.
I projektarbejdet er følgende forståelseselementer vigtige:
Behovstilfredsstillelsen,forretningsskabelsen, produktets beskaffenhed, produktets materialisering. I teoridelen vedr. produktfremstilling gives i øvrigt en generel overordnet indføring i forskellige fremstillingsforløb og deltagerne arbejder selv med fremstillingsanalyse for udvalgte produkter. Kurset dækker bearbejdnings- og pladeprocesser, net-shapeprocesser, samleprocesser, samt plastprocesser. Desuden introduceres bortskaffelsesprocesser.
I kursets teoridel vedr. kreativ problemløsning sammensættes kurset af en række temaer, der hver for sig indeholder praktiske metoder, introduktion til praksis og redegørelser for det erkendelsesmæssige grundlag.
Tilrettelæggelse: De studerende arbejder i store grupper i produktanalysens demontage og under informationsindsamlingen. Herefter dannes små grupper, der skal skabe specifikke beskrivelser og præsentationer ved et milepælsmøde. Efter milepælen udarbejder hver gruppe forslag til re-design, hvorefter de i projektform udarbejder alternative koncepter. Synsvinklen her er, at de studerende skal lære at se alternativer, at sætte spørgsmål ved teknikken. Kursets teoridele gennemføres som forelæsninger med indlagte metodeøvelser og værkstedøvelser. Kursets teoridele vurderes gennem evaluering af projektdelens afleveringer.


Bemærkninger:

Studerende optaget på fagpakken i design & innovation har fortrinsret til kurset. Kurset er en integreret del af 2. semester i fagpakken.
Og udbydes i samarbejde melem IPL og MEK.


Kursusansvarlig:

Torben Anker Lenau, 424, 229, (+45) 4525 4811, lenau@ipl.dtu.dk  
Claus Thorp Hansen, 404, 232, (+45) 4525 6273, cth@mek.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Produktion og Ledelse

Nøgleord:

Brugerbehov, kreativ problemløsning, fremstilling, værkstedsarbejde, produktstrukturer
Sidst opdateret: 17. marts, 2003