Projektarbejde i grupper, optimalt 5 ( min. 4 - maks. 6), og supplerende forelæsninger/foredrag.
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Bedømmelsesform:
Pointspærring:
Obligatoriske forudsætninger:
Overordnede kursusmål:
Træning i gennemførelse af integreret produktudvikling. Væsentlige aspekter i undervisningsforløbet er: 1) Træne i at gennemføre et større produktudviklingsprojekt i en gruppe, hvor gruppedeltagerne har forskellige faglige interesser (konstruktion, produktion, plast). 2) Træne i at samarbejde på tværs af interesseskel med skabelse af fælles mål i gruppen, tidsplanlægning, arbejdsdeling m.v. 3) Træne i at udføre en projektdokumentation, der klart redegør for produktets ide og berettigelse (marked, funktion, produktion og økonomi) på en sådan måde, at projektmaterialet får optimal værdi for en extern modtager/aftager. 4)Give indsigt i produktorienteret miljøvurdering og træne i miljøorienteret produktkonstruktion.
Kursusindhold:
Dette kursus består af en teoretisk del og en praktisk del, der er tæt sammenkoblede. Den gruppeorienterede praktiske del er hovedaktiviteten, der støttes af teorilektioner og af mere praktisk orienterede forelæsninger. Projektgrupperne skal sammensættes "tværfagligt", dvs. med studerende med forskellige linievalg, for i bedst muligt omfang at belyse arbejdssituationen i praksis, hvor interesserne også er forskellige. Projektet/projekterne skal normalt tage udgangspunkt i et maskinteknisk produkt. En projektgruppe kan selv foreslå et projektemne. En projektbeskrivelse skal kunne godkendes på ca. 1 uge fra kursusstart. Forelæsningerne omfatter: Introduktion til produktudvikling, produkt- og produktionsanalyse (”kend dit produkt”), konstruktionsprocesserne, mål og valg, problemløsning, konceptskabelse, produktlivstænkning, miljøvurdering og miljørigtig konstruktion, strukturering, detaljering, menneske-maskin-samspil, materiale- og procesvalg, omkostningsberegning, produktions- og logistikovervejelser, designreview og produktionsrigtig konstruktion. Under arbejdets forløb afholdes dels uformelle diskussionsmøder med lærerne, dels formelle statusmøder, i forbindelse med såkaldte milepæle. Ved kursets afslutning afleveres en beslutningsorienteret fællesrapport, der også indeholder en refleksion over projektets arbejdsforløb.
Bemærkninger:
Tværfagligt kursus med medvirken af lærere repræsenterende K- og P-linien. Obligatorisk for K-, P- og Plastlinien. Gruppedannelse starter på første undervisningsdag, hvorfor der er mødepligt. Udeblivelse kan medføre afmelding fra kurset.