2002/2003

41040 Produktsyntese

Engelsk titel: 


Product Synthesis

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende-
 


Skemaplacering:

F2B og F5A og F5B
F1B

samt juni. Den afsatte tidsramme står til rådighed for projektarbejdet, som nærmere tilrettelægges i grupper og efter aftale med vejleder.


 

Undervisningsform:

Projektarbejde i grupper, foredrag, øvelser og seminarer.

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  60
 

Overordnede kursusmål:

At give de studerende indsigt i behovstilfredsstillelse, værdibegreber, købssituationer og produkters betydning for brugere og ejere. At give de studerende færdigheder og erfaringer med gennemførelse af et produktudviklingsprojekt med fokus på skabelse af en mekaniseret arbejdsplads, med fokus på færdigheder i behovsanalyse, reflektiv, analyserende og syntetiserende håndtering af problemidentifikation og det at udtrykke intentioner, konceptskabelse, modellering og kommunikation af løsningen. At opbygge de studerendes personlige udvikling og færdighed i temaarbejde og personlige, kreative evner.


Kursusindhold:

Kurset omfatter en projektdel (7½ p) og en teoridel (2½ p).
Følgende faglige elementer dækkes i projektarbejdet:
Teknisk: Analyse af arbejdsoperationer, konceptualisering af mekanisk udstyr med udfordrende funktionalitet, baseret på ergonomi, arbejdsmiljøregler og principper for arbejdspladsindretning. Modelbygning til belysning af arbejdets effektivitet, dynamik, arbejdsforhold etc.
Socio/teknisk: Behovsanalyse og artikulering af opgave og kriterier, brugerinvolvering i designproces og beslutninger, dialig med bruger. Reflektion over gruppens interaktion med brugeren og dens adfærd.
Design: Projekttilrettelæggelse, teamarbejde, kommunikation.

Teoridelen omfatter følgende emner til støtte for projektarbejdet:
- observationsmetoder, brugerinterviews, scenariemetoder.
- analyse og diagnosticering af markedssituationen for eksisterende produkter og substitueringer, markedsanalyse, forretningsanalyse, konkurrentanalyse.
- oversættelse af behovsartikuleringer til realiserbare designs på konceptniveau
- interaktionen med brugere: dialogmetoder, brugertests m.m.
- håndtering af trade-offs mellem løsningskoncepter og behovsopfyldelse inden for funktion, økonomi, miljø, arbejdsmiljø, organisation m.v.
Tilrettelæggelse: 2-3 grupper tildeles samme gruppe af interessenter og brugere og dermed samme problemområde, men grupperne formulerer hver sin problemstilling på basis af behovsanalysen. Hver gruppe arbejder i dialog med interessenter og brugere, og til slut præsenteres og diskuteres resultatet i overværelse af en ekstern censor. Der lægges vægt på behovserkendelsen, konceptet, dialogen og reflektioner over gruppearbejdet og behovserkendelsens validitet.


Bemærkninger:

Studerende optaget på fagpakken Design & Innovation har fortrinsret til kurset.
Projektet er en integreret del af 4. semester i fagpakken design & innovation og udbydes i samarbejde mellem IPL og MEK.


Kursusansvarlig:

Mogens Myrup Andreasen, 404, 231, (+45) 4525 6258, myrup@mek.dtu.dk  
Christian Clausen, 424, 209, (+45) 4525 6069, cc@ipl.dtu.dk  

Institut:

41 Institut for Mekanik, Energi og Konstruktion

Nøgleord:

Produktsyntese, konceptualisering, brugerinteraktion, behovsartikulation.
Sidst opdateret: 17. marts, 2003