Den afsatte tidsramme står til rådighed for projektarbejdet, som nærmere tilrettelægges i grupper og efter aftale med vejleder.
Undervisningsform:
Projektarbejde i grupper, foredrag, øvelser og seminarer.
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Bedømmelsesform:
Pointspærring:
Faglige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 60
Overordnede kursusmål:
At skabe indsigt i et generelt konstruktionsforløb og i generelle principper for konstruktion af et delsystem i et mekanisk produkt. At skabe indsigt i produkters opbygning, deres delsystemers opgaver og virkemåder og karakteristiske komponenters anvendelse hertil (maskinelementlære). At skabe viden og færdighed i elementært M-syntasearbejde, dvs. konstruktion af et maskinsystem af og med typiske M-delsystemer: driv-, transmissions-, styre-, værktøjs- og stelsystemer. At skabe et grundlag for valg af maskinelementer til en konstruktion på basis af funktionskrav og indsigt i elementernes dimensioneringsgrundlag.
Kursusindhold:
Kurset består af en projektdel og en teoridel om konstruktionslære. Projektdelen har følgende indhold: Medudgangspunkt i en given funktionalitet og specifikation for et produkt arbejder deltagerne med systematiske metoder til produkt-syntese. Deltagerne vil dels konstruere egne emner, dels konstruere med gængse maskinelementer. Projektet gennemføres under anvendelse af skitser, udkast og opslag, 3D-CAD-modeller, samlignstegninger og værkstedstegninger. Konstruktionsopgaven føres rem til en sådan detaljeringsgrad, at dokumentationen kan danne grundlag for produktionsforberedelse. Der udarbejdes to typer af information som grundlag for evaluering: en grafisk dokumentation af designet, primært baseret på 3D-CAD en arbejdsblads-dokumentation af maskinelementernes konstruktion og udvælgelse af komponenter. Denne dokumentation er grundlag for evaluering i teoridelen.
Teoridelen om konstruktionslære behandler tre aspekter af konstruktionsarbejdet. Systematisering og karakteristika vedrørende maskinelementer og komponentsøgning. Uddybende behandling af teori- og dimensioneringsgrundlag for udvalgte maskinelementer så som samleelementer, aksialnav-forbindelser, elastiske elementer, lejringer, transmissioner m.fl. Samt den konstruktive fremgangsmåde ved syntese af delsystemer, typiske faser, modeller og dokumentation. Tilrettelæggelse: Det typiske projekt består i at den studerende konstruerer et delsystem i et nærmere specificeret udstyr, således at funktionalitet, specifikationer og pladskrav er givne på forhånd. Der lægges vægt på konstruktion af og med maskinelementer og på opsøgning og udvælgelse af komponenter.
Bemærkninger:
Studerende optaget på fagpakken Design & Innovation har fortrinsret til kurset. Projektet er en integreret del af 3. semester i fagpakken design & innovation og udbydes i samarbejde mellem IPL og MEK.