Kurset har fire større indholdselementer: Teknisk/naturvidenskabeligt: Løsning af synteseopgaver vedrørende stabilitet, styrke, mekanisk godhed og sikkerhed i statiske og kinematiske konstruktioner, materiale- og procesvalg, brugsfunktionel og fremstillingsorienteret udformning. Socio-teknisk indhold: Registrering og reflektion over interessenter, aktører, relationer, værdi, handleparametre, værdikæder, virksomheder, markeder og økonomi. Identifikation af objekternes historie, kultur, værdiindhold og udvikling. Identifikation og reflektion over gruppens interaktion med aktørerne og aktørernes adfærd. Designindhold: Identificere og gennemføre behovserkendelse, problemerkendelse, ideskabelse og kommunikation i projektarbejdet, og reflektere over egne evner, bidrag, oplevelser, kompetencer, viden, værdinormer og adfærd i projektarbejdet. Personlige arbejdsmetoder: Info-søgning, rapportering, præsentationsteknik, hardwaremodellering, logbog, skitsering, studieteknik.
Tilrettelæggelse: De studerende henter behovsindsigt og opgaveformulering i et eksisterende miljø, udvikler og bygger et produkt og introducerer det blendt brugere og interessenter. Projektforløbet er opdelt i faser: Vi tænker os om og planlægger/Ud at se/Syntese/Bygge/Vise frem. Der lægges milepæle ind mellem emnerne, hvor de studerende præsenterer resultaterne. Sammen med hver milepæl lægges et seminar, der strækker sig over et par dage, dvs. projektarbejdet og design fagene afbrydes og vi koncentrerer os om temaer som f.eks.: Inspiration/Design og Teknologi/Videnskab.
|