2002/2003

41010 Mød teknikkens verden

Engelsk titel: 


Meet the World of Technology

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende-
 


Skemaplacering:

E1B og E5A og E5B
E2B

samt en halvdel af januar. Den afsatte tidsramme står til rådighed for projektarbejdet, som nærmere tilrettelægges i grupper og efter aftale med vejleder.


 

Undervisningsform:

Projektarbejde i grupper, foredrag, øvelser og seminarer.

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  60
 

Overordnede kursusmål:

Det er projektets formål at lære de studerende at identificere og udvikle en løsning i kontakt med en gruppe af brugere. Desuden at skabe motivation og selverkendelse vedr. udfordringer og egne evner for studiet. At introducere studiets egenart, studieteknik og palet af temaer. At give de studerende en positiv oplevelse af skabende aktivitet og herigennem etablere gode sociale rammer for indlæring. Samt at skabe færdigheder i en analytisk, registrerende og værdi-båret iagttagelse af socio-tekniske forhold.


Kursusindhold:

Kurset har fire større indholdselementer:
Teknisk/naturvidenskabeligt: Løsning af synteseopgaver vedrørende stabilitet, styrke, mekanisk godhed og sikkerhed i statiske og kinematiske konstruktioner, materiale- og procesvalg, brugsfunktionel og fremstillingsorienteret udformning.
Socio-teknisk indhold: Registrering og reflektion over interessenter, aktører, relationer, værdi, handleparametre, værdikæder, virksomheder, markeder og økonomi. Identifikation af objekternes historie, kultur, værdiindhold og udvikling. Identifikation og reflektion over gruppens interaktion med aktørerne og aktørernes adfærd.
Designindhold: Identificere og gennemføre behovserkendelse, problemerkendelse, ideskabelse og kommunikation i projektarbejdet, og reflektere over egne evner, bidrag, oplevelser, kompetencer, viden, værdinormer og adfærd i projektarbejdet.
Personlige arbejdsmetoder: Info-søgning, rapportering, præsentationsteknik, hardwaremodellering, logbog, skitsering, studieteknik.

Tilrettelæggelse: De studerende henter behovsindsigt og opgaveformulering i et eksisterende miljø, udvikler og bygger et produkt og introducerer det blendt brugere og interessenter. Projektforløbet er opdelt i faser: Vi tænker os om og planlægger/Ud at se/Syntese/Bygge/Vise frem. Der lægges milepæle ind mellem emnerne, hvor de studerende præsenterer resultaterne. Sammen med hver milepæl lægges et seminar, der strækker sig over et par dage, dvs. projektarbejdet og design fagene afbrydes og vi koncentrerer os om temaer som f.eks.: Inspiration/Design og Teknologi/Videnskab.


Bemærkninger:

Studerende optaget på fagpakken Design & Innovation har fortrinsret til kurset.
Projektet er en integreret del af 1. semester i fagpakken design & innovation og udbydes i samarbejde mellem IPL og MEK.


Kursusansvarlig:

Per Boelskifte, 404, 233, (+45) 4525 6254, pb@mek.dtu.dk  

Institut:

41 Institut for Mekanik, Energi og Konstruktion

Nøgleord:

Brugerorienteret design, reflektion, designalternativer, informationssøgning
Sidst opdateret: 17. marts, 2003