2002/2003

02727 Tele-information: Strategi - kreativitet

Engelsk titel: 


Tele-information: Strategy - Creativity

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende-
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

F5A og F5B

 

Undervisningsform:

Forelæsninger og gruppearbejde

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Ønskelige forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  50
 

Overordnede kursusmål:

Den stigende anvendelse og indflydelse af informationsteknologier øger organisationers behov for at analysere nye rammer for deres strategi-udvikling og planlægning. Formålet med kursus er at præsentere forskellige fremgangsmåder (bløde metoder og kreativitets teknikker) til formulering og løsning af strategiske problemstillinger i forbindelse med planlægningsopgaver inden for både private og offentlige organisationer. Anvendelser af fremgangsmåder fokuserer specielt på problemer i forbindelse med design, implementering og anvendelse af IKT'er.


Kursusindhold:

Det strategiske planlægningsbegreb. Gruppe Beslutnings Støtte Systemer eller bløde metoder: SWOT analyse, SODA, Fremtidsværkstedet, Scenario metodik, Strategic Choice Approach og Soft Systems Methodology. Kreativitetsbegreb. Kreativitetsteknikker. Kreativ problemløsning. Sidst behandles emnet omkring flere metoder i samme strategiske proces. Områder inden for telekommunikation og informations systemer vil indgå som eksempler i undervisningen og som emner, der kan behandles i projektarbejder.


Kursusansvarlig:

Rene Victor Valqui Vidal, 305, 213, (+45) 4525 3379, vvv@imm.dtu.dk  
Lene Sørensen, bygning 371, (+45)4525 5170, soerensen@cti.dtu.dk  

Institut:

02 Informatik og Matematisk Modellering

Kursushjemmeside:

http://www.imm.dtu.dk/courses/02727

Nøgleord:

Kreativitet, problem løsning, strategi, tele-information
Sidst opdateret: 17. marts, 2003