Overordnede kursusmål
Der er en voksende interesse i at forstå miljøpåvirkninger i et
systemperspektiv og at vurdere påvirkningerne fra individuelle
lande, organisationer osv. i lyset af globale bæredygtighedsgrænser
og mål. Dette understøtter en forståelse af, hvad det kræver af
lande, organisationer osv. at kunne betragtes som bæredygtige i
absolut forstand og ikke bare "mindre ubæredygtige" end
noget andet.
Kurset introducerer absolut bæredygtighed som begreb, giver
væsentlige eksempler på dets brug på lande, virksomheder og
forbrugsmønstre og sætter deltagerne i stand til at udføre
absolutte vurderinger i praksis. Kurset has særligt fokus på at
arbejde med cases fra deltagernes projekter for at sætte dem i
stand til at indarbejde absolut bæredygtighedsvurdering i deres
eget PhD projekt eller andre projekter.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklar hvordan miljømæssige bæreevner kan kvantificeres og
indvirkningen af valg
- Beskriv udbredte principper for at allokere globale (eller
regionale) bæreevner til specifikke aktører og aktiviteter og de
underliggende etiske normer
- Udfør allokering af bæreevner til specifikke aktører og
aktiviteter ved at anvende relevante formler og datasæt
- Præsenter og sammenlign udbredte anvendelser af absolut
miljømæssig bæredygtighedsvurdering i praksis
- Udfør en absolut miljømæssig bæredygtighedsvurdering på et
casestudie
- Fortolk resultater fra absolut miljømæssig
bæredygtighedsvurderinger
- Formidl videnskabelig information gennem en poster
- Evaluer andre deltageres opgaver og giv konstruktiv
feedback
Kursusindhold
• Inden kursusstart: selvstudie af læsemateriale.
• Forelæsninger om teoretiske aspekter af absolut
bæredygtighedsvurdering.
• Gruppearbejde hvor absolut bæredygtighedsvurdering anvendes i
praksis på øvelser og deltagernes egne casestudier
• En uge efter undervisningsugen: aflever en poster der
demonstrerer, at du har opfyldt læringsmålene med særlig fokus på
den potentielle anvendelse af absolut bæredygtighedsvurdering på
dit eget projekt.
• To uger efter undervisningsugen: modtag en poster fra en anden
kursusdeltager som du skal evaluere.
• Tre uger efter undervisningsugen: deltag i en online session,
hvor hver kursusdeltager præsenterer indholdet af deres poster til
en gruppe andre deltagere og en instruktør, modtager feedback fra
en anden deltager, samt fra en instruktør, og giver feedback til en
anden deltager.
Litteraturhenvisninger
Hvis du ikke allerede lever op til de faglige forudsætninger, er
det dit ansvar at lære det grundlæggende om LCA før kursusstart.
Til det, anbefaler vi:
• Hellweg et al. 2023
(
https://doi.org/10.1038/s43017-023-00449-2).
Paperet giver et overblik over LCA-feltet
• Life Cycle Assessment - Theory and Practice (Hauschild et al.
2018 -
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-56475-3),
især kapitel 6-10. Bogkapitlerne præsenterer en skridtvis guide til
hvordan man udfører en LCA.
Yderligere materiale vil blive uddelt under kurset.
Sidst opdateret
17. marts, 2025