10603 Videnskulturer - videnshistorie og -filosofi i teori og praksis

2024/2025

Kurset anbefales særligt til studerende, der skal i gang med kandidat- eller ph.d.-projekt.
Kursusinformation
Knowledge cultures – history and philosophy of knowledge in theory and practice
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Juni
Campus Lyngby
Kurset er baseret på fremmøde.
Forelæsninger, præsentationer, ekskursioner, gruppe og individuelle opgaver samt projektarbejde.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden, 24. og 25.
Mundtlig eksamen
Mundtlig præsentation og diskussion af en poster eller andet produkt produceret som en del af kurset. For at gå til eksamen skal man have deltaget i en pre-test, produceret og præsenteret en poster eller andet produkt samt produceret en portfolio.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
Kandidatstuderende
Minimum 8 Maksimum: 32
Laila Zwisler , Lyngby Campus, Bygning 309, Tlf. (+45) 4525 3279 , lazw@fysik.dtu.dk
10 Institut for Fysik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Målet med kurset er at give studerende perspektiver og værktøjer til at diskutere, hvordan viden blevet skabt, cirkuleret, vurderet, glemt og brugt på tværs af fagligheder og gennem historien. De studerende vil også kritisk vurdere egen og andres viden gennem spørgsmålene: "Hvad ved vi, og hvordan ved vi det?" Og hvordan er svarene på de spørgsmål egentlig forskellige historisk og på tværs af videnskulturer?

Generelt har kurset til formål at udvikle kundskaber inden for kritisk tænkning, kommunikation, samt tværfagligt holdsamarbejde, som involverer forskellige former for viden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere, analysere og evaluere forskellige former for viden og måder at vide noget på, inkl. brugen af forskellige former for viden og forskellige videnstraditioner i forskellige fag.
  • Identificere og reflektere over forskellige former for visualisering af viden, deres historie og betydning (kort, diagrammer, modeller osv.).
  • Reflektere over klassifikationssystemer, standarder og enheder, deres historie og betydning (fx meteren og andre SI-enheder).
  • Analysere sammenhængen mellem viden, sprog, praksis og materialitet (ting og steder).
  • Reflektere over forholdet mellem magt og viden og ekspertens rolle historisk og i nutiden
  • Identificere, "fremmedgøre" og evaluere egne opfattelser og antagelser omkring, hvad der er rigtig og sand viden.
  • Argumentere for egen viden og måder at vide på i tværfaglige miljøer, hvor andre måske repræsenterer andre antagelser om viden (andre videnskulturer).
  • Vurdere stærke og svage argumenter fremført af folk fra andre professioner og videnskulturer.
  • Kommunikere egen viden, både mundtligt og skriftligt, inkl. at følge akademiske henvisningsstandarder og andre konventioner i akademia.
  • Beskrive og reflektere over egen læring i en portefølje
Kursusindhold
I dette kursus bruger vi forskellige eksempler fra sociologi, filosofi og videnshistorie. Vores hovedfokus er på videnskab, teknologi, ingeniørfeltet og lignede emner, men vi arbejder også med helt andre emner.

Vi vil arbejde med følgende emner:

Videnskulurer og former for viden
Logik og argumentation
H. C. Ørsted og elektromagnetisme i en videnshistorisk ramme
Danske bønders Lifeworld og viden i det 18. og 19. århundrede
Repræsentation af viden
Ekspert kultur
Viden og design
Demokrati, kontroverser og vidensformer i et samfund
Kunstig viden
Humaniora, kunst og objektivitet
Din egen viden

Kurset består af forelæsninger, klassediskursioner, gruppe arbejde, individuelt arbejde og museumsbesøg.
Litteraturhenvisninger
TBA. Vi vil generelt læse akademiske tekster af historikere og akademikere fra forskellige fagligheder.
Bemærkninger
I kurset arbejdes der med komplicerede argumenter, lange tekster og avancerede mundtlige og skriftlige fremstillinger. Det anbefales derfor kun til studerende (1) der er gode til engelsk eller (2) der er gode til dansk og samtidigt kan læse og forstå skriftlig eller mundtligt præsenteret engelsk.
Sidst opdateret
02. maj, 2024