Overordnede kursusmål
Målet med kurset er at give studerende perspektiver og værktøjer
til at diskutere, hvordan viden blevet skabt, cirkuleret, vurderet,
glemt og brugt på tværs af fagligheder og gennem historien. De
studerende vil også kritisk vurdere egen og andres viden gennem
spørgsmålene: "Hvad ved vi, og hvordan ved vi det?" Og
hvordan er svarene på de spørgsmål egentlig forskellige historisk
og på tværs af videnskulturer?
Generelt har kurset til formål at udvikle kundskaber inden for
kritisk tænkning, kommunikation, samt tværfagligt holdsamarbejde,
som involverer forskellige former for viden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Identificere, analysere og evaluere forskellige former for
viden og måder at vide noget på, inkl. brugen af forskellige former
for viden og forskellige videnstraditioner i forskellige fag.
- Identificere og reflektere over forskellige former for
visualisering af viden, deres historie og betydning (kort,
diagrammer, modeller osv.).
- Reflektere over klassifikationssystemer, standarder og enheder,
deres historie og betydning (fx meteren og andre SI-enheder).
- Analysere sammenhængen mellem viden, sprog, praksis og
materialitet (ting og steder).
- Reflektere over forholdet mellem magt og viden og ekspertens
rolle historisk og i nutiden
- Identificere, "fremmedgøre" og evaluere egne
opfattelser og antagelser omkring, hvad der er rigtig og sand
viden.
- Argumentere for egen viden og måder at vide på i tværfaglige
miljøer, hvor andre måske repræsenterer andre antagelser om viden
(andre videnskulturer).
- Vurdere stærke og svage argumenter fremført af folk fra andre
professioner og videnskulturer.
- Kommunikere egen viden, både mundtligt og skriftligt, inkl. at
følge akademiske henvisningsstandarder og andre konventioner i
akademia.
- Beskrive og reflektere over egen læring i en
portefølje
Kursusindhold
I dette kursus bruger vi forskellige eksempler fra sociologi,
filosofi og videnshistorie. Vores hovedfokus er på videnskab,
teknologi, ingeniørfeltet og lignede emner, men vi arbejder også
med helt andre emner.
Vi vil arbejde med følgende emner:
Videnskulurer og former for viden
Logik og argumentation
H. C. Ørsted og elektromagnetisme i en videnshistorisk ramme
Danske bønders Lifeworld og viden i det 18. og 19. århundrede
Repræsentation af viden
Ekspert kultur
Viden og design
Demokrati, kontroverser og vidensformer i et samfund
Kunstig viden
Humaniora, kunst og objektivitet
Din egen viden
Kurset består af forelæsninger, klassediskursioner, gruppe arbejde,
individuelt arbejde og museumsbesøg.
Litteraturhenvisninger
TBA. Vi vil generelt læse akademiske tekster af historikere og
akademikere fra forskellige fagligheder.
Bemærkninger
I kurset arbejdes der med komplicerede argumenter, lange tekster og
avancerede mundtlige og skriftlige fremstillinger. Det anbefales
derfor kun til studerende (1) der er gode til engelsk eller (2) der
er gode til dansk og samtidigt kan læse og forstå skriftlig eller
mundtligt præsenteret engelsk.
Sidst opdateret
02. maj, 2024