10031 Introduktion til Fysik og Ingeniørvidenskab

2024/2025

Kurset er kun for studerende på "Fysik og Ingeniørvidenskab"-bacheloruddannelsen.
Kursusinformation
Introduction to Engineering Physics
Dansk
10
Bachelor
Retningsspecifikt kursus (BSc), Fysik og Ingeniørvidenskab
Projekter og almene fag, Fysik & Nanoteknologi
E1A (man 8-12) og F1A (man 8-12)
Andre moduler inddrages i forbindelse med øvelsesaktiviteter. Dette aftales med de studerende undervejs.
Campus Lyngby
Forelæsninger, gruppearbejde, computerøvelser og laboratorieøvelser.
13-uger + 13-uger
Aftales med underviser, Mundtlig eksamen afholdes over to dage i maj/juni, dato annonceres ved kursusstart.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Helhedsvurdering. Vægtning: Rapporter 60%, mundtlig eksamen 40%. Det er en forudsætning for at gå til eksamen at man har afleveret alle seks rapporter.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
10030
33320/10030
Kristoffer Haldrup , Lyngby Campus, Bygning 307 , hald@fysik.dtu.dk
Anders Kristensen , Lyngby Campus, Bygning 345B, Tlf. (+45) 4525 6331 , akri@dtu.dk
Søren Stobbe , Lyngby Campus, Bygning 345A, Tlf. (+45) 4525 6383 , ssto@dtu.dk
10 Institut for Fysik
22 Institut for Sundhedsteknologi
34 Institut for Elektroteknologi og Fotonik
56 DTU Nanolab
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Det overordnede mål er at give Fysik og Nanoteknologi-studerende et ingeniørmæssigt perspektiv på bacheloruddannelsen. Dette opnås ved at arbejde med en række emner inden for fysik og nanoteknologi på DTU. Herudover er det også et mål at indlære en korrekt måleteknisk metode i laboratoriet, og endelig er det et mål at træne i gruppearbejde og rapportskrivning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare den fysik, der ligger til grund for følgende emner: røntgenstråling og stoffers indre struktur, ultrahurtige optiske pulser, hydrodynamik og lab-on-a-chip teknologi, accelerometre, halvleder-nanostrukturer, grafen og andre 2D-materialer.
  • Gennemføre simple beregninger af centrale størrelser inden for de ovennævnte emner.
  • Diskutere de forskningsmæssige og teknologiske perspektiver af de ovennævnte emner.
  • Gennemføre laboratorieøvelser herunder dokumentere forståelse for, hvordan man opfører sig i laboratoriet og gennemfører eksperimenter.
  • Fortolke opnåede resultater - teoretiske og eksperimentelle - samt diskutere disse i relation til det overordnede emne.
  • Præsentere og kommunikere resultater fra udførte målinger og/eller beregninger, herunder at skrive en velstruktureret og veldokumenteret rapport.
  • Behandle målte eller beregnede data, og forholde sig kritisk til disse.
  • Indgå konstruktivt i et gruppearbejde, og bruge egne og andres kompetencer.
  • Anvende moderne computerprogrammer til databehandling og computersimuleringer.
  • Opnå kendskab til den naturvidenskabelige arbejdsform med velunderbygget argumentation og veldesignet grafisk præsentation af opnåede måleresultater.
Kursusindhold
Kurset består af en række koncentrerede 4-ugers forløb - hver med sit emne - i 13-ugers perioderne. Hvert forløb tilrettelægges og afvikles af en ekspert inden for det specifikke emne og indeholder både forskningsmæssige og teknologiske/​ingeniørmæssige aspekter. Forløbene undervises fra følgende institutter: DTU Fysik, DTU Sundhedsteknologi, DTU Fotonik og DTU Nanolab. Forløbene handler om: "at se det usynlige" - røntgenfysik og billeddannelse, terahertz (THz) optik, hydrodynamik og lab-on-a-chip teknologi, NMR og MR-imaging, halvleder-nanostrukturer, graphen/2D materialer. Indholdet i forløbene kan variere fra gang til gang.
Bemærkninger
Følgende personer fra DTU Fysik, DTU Sundhedsteknologi, DTU Fotonik og DTU Nanolab bidrager til kurset: Kristoffer Haldrup, Christian D. Damsgaard, Rafael Taboryski, Simon Lange, Anders Kristensen, Søren Stobbe, Kirstine Berg-Sørensen, Lars Hanson, Peter Bøggild og Søren Raza.
Kurset indeholder studieelementet "Ingeniørarbejde".
Sidst opdateret
02. maj, 2024