02266 User Experience Engineering

2024/2025

Kursusinformation
User Experience Engineering
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Generel retningskompetence (MSc), Computer Science and Engineering
Generel retningskompetence (MSc), Design and Innovation
Retningsspecifikt kursus (MSc), Computer Science and Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Human-Centered Artificial Intelligence
Teknologisk specialisering (MSc), Computer Science and Engineering
Teknologisk specialisering (MSc), Human-Centered Artificial Intelligence
Tilvalgskursus (B En), IT og økonomi
Tilvalgskursus (B Eng), Proces og innovation
Tilvalgskursus (B Eng), Softwareteknologi
Januar
Campus Lyngby
Forelæsninger og projektarbejde
3-uger
Ingen eksamen
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Bedømmelse af individualiserede grupperapporter og en individuel rapport. Kurset indlejrer DTU Computes Digitale Innovations-Kanon. Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen at prøverne hørende til de enkelte elementer af denne kanon indeholdt i kurset er bestået.
7-trins skala , intern bedømmelse
02809/02161/02291 , Kendskab til UX prototypeudviking, agil softwareudvikling og/eller systemintegration
Per Bækgaard , Lyngby Campus, Bygning 321, Tlf. (+45) 4525 3908 , pgba@dtu.dk
01 Institut for Matematik og Computer Science
http://dtu.cnwiki.dk/02266/
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Ovenpå en kort introduktion til de grundlæggende værktøjer og metoder guider kurset de studerende gennem projekt-orienterede "hands-on" forløb i at bruge lean metodik til UX design af bl.a. "cognitive computing" brugerflader, ved at kombinere forretningsmodel canvas modellering med hierarkisk user story mapping som basis for agil udvikling og validering af prototyper som minimum viable products (MVP).
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere, modellere og validere brugerbehov og mål i forhold til et specifikt markedssegment under brug af en iterativ hierarkisk process
  • Designe og validere MVP UX prototyper som bygger på velkendte og etablerede interface paradigmer
  • Designe og validere MVP UX prototyper som bygger på nye og ikke så velkendte interface paradigmer
  • Formulere validerbare hypoteser som kan bruges til at guide beslutninger vedr. UX engineering
  • Designe metoder til hurtigt at måle og validere sådanne hypoteser, for at facilitere en data-dreven beslutningsprocess
  • Indarbejde biometriske målinger i MVP UX prototyper
  • Skabe MVP UX prototyper der tilpasser sig brugerens kognitive eller emotionelle tilstand
  • Identificere sundheds-relaterede aspekter af MVP UX prototyper som kan assistere brugerne på deres vej gennem livet
  • Bruge UX prototype teknikker til at kommunikere med vidt forskellige interessenter
  • Beskrive metoder design principper for et digitalt produkt: Design Thinking, Transformation vs Innovation, Etik og Bias
  • Beskrive (yderligere) nødvendige nøgleprocesser for at kunne udvikle et digitalt produkt: Agil, Lean og Build-Measure-Learn
  • Beskrive yderligere overvejelser når et digitalt produkt går fra udvikling til produktion: Scalability
Kursusindhold
Kurset er fokuseret på UX design af næste generation brugerflader som "cognitive computing" der integrerer biometrisk data relateret til f.eks hjerterytmer, øjenbevægelser eller emotionelle reaktioner baseret på ansigtsudtryk.

Metoderne, som også udgør fundamentet for 02809 "UX Design Prototypeudvikling", benyttes på en bredere vifte af design af "næste generation" af UX prototyper, hvor der er er behov for at modellere og arbejde systematisk med nye og uudforskede problemstillinger.
Bemærkninger
Kurset er en del af DTU Computes Digitale Innovations-Kanon.
Sidst opdateret
02. maj, 2024