62798 Geometriske operationer i plan og rum

Diplomingeniør
F1A (man 8-12)
Campus Ballerup
En kursussession af fire timers varighed i hver af semestrets 13 uger. Af disse sessioner er 10 med præsentation af kursusmateriale og øvelser. De resterende 3 er med projektopgavearbejde.
F1A
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Den skriftlige eksamen tæller 70% af karakteren, og rapport(en/erne) udgør de resterende 30%.
7-trins skala , intern bedømmelse
01999
Geometriske Operationer i Plan og Rum
01901/01920 , Basismat 1 og Basismat 2
Iver Mølgaard Ottosen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , ivot@dtu.dk
Christian Lotz Felter
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Kurset har til formål at styrke forståelsen for plan- og rumgeometri. Forståelsen opøves ved at definere og beregne geometriske størrelser, f.eks. buelængder eller voluminer. Vektorer og matricer anvendes som et gennemgående redskab, og bruges også til at fremhæve betydningen af det valgte koordinatsystem.
  • Anvende kartesiske koordinater, polære koordinater, samt sfæriske koordinater
  • Udføre kinematisk analyse af en banekurve, der er foreskrevet ved en parameterfremstilling
  • Udføre parametrisering af implicit definerede kurver og flader
  • Anvende 2x2, 3x3 og 4x4 matricer til beskrivelse og analyse af 2-dimensionel og 3-dimensionel geometri og bevægelse
  • Beregne buelængde, areal og volumen for generelle kurver, flader og rumlige områder
  • Beregne massemidtpunkt og inertimoment af udvalgte geometrier
  • Fremstille grafer og grafik i publikationskvalitet
  • Afrapportere et teknisk projekt, udført som gruppearbejde, i en rapport
Vektorer i plan og rum. Prikprodukt, krydsprodukt, planprodukt og rumprodukt. Kartesiske, polære og sfæriske koordinater. Homogene koordinater. Koordinattransformation.

Parameterfremstilling af kurver, flader og rumlige områder. Implicit fremstilling af kurver (i planen) og flader (i rummet). Naturlig parameterfremstilling af kurver. Frenet-Serret basis, krumning og torsion. Fladers normal.

Translation, rotation, skalering, vridning, splejning og projektion af et geometrisk objekt.

Massemidtpunkt, inertimoment. Sammensat bevægelse.
Faggruppe: AI, matematik og software
Maskinteknik: 4.Semester

Kurset giver en samlet fremstilling, og lægger en solid bund for videre studier af f.eks. 3-dimensionel stivlegememekanik, computergrafik og finite element metoden.
04. maj, 2023