62770 Anvendt elteknik for Maskin

Diplomingeniør
E1B (tors 13-17)
Campus Ballerup
Forelæsninger, gruppearbejde, problemløsning, samt laboratorieøvelser.
13-uger
E1B
Skriftlig eksamen
Skriftlig eksamen: 4 timer
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
62771
En vis kompetence i brugen af et beregningsprogram såsom Maple og Matlab er nødvendig, såvel som en forståelse af løsning af systemer af ligninger, differentialer og integraler, samt komplekse tal
Maksimum: 150
Gen Li , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , genli@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at give et grundlæggende kendskab til elektriske kredsløb, magnetisme, elektriske motorer og målemetoder. Herunder at beskrive elektriske og elektromekaniske systemer som analogier til mekaniske, hydrauliske og termiske systemer. Den studerende vil opnå en viden om generelle forhold for elforsyning og komponentvalg og elektrisk koblingsudstyr til motordrift. Kurset vil have fokus på anvendelsen af elektrisk udstyr inden for mekaniske processer.
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå analogien mellem elektriske, hydrauliske og mekaniske systemer.
  • Beskrive passive komponenters karakteristik: modstande, spoler og kondensatorer.
  • Anvende Ohms lov og Kirchhoffs love på simple elektriske kredsløb
  • Anvende metoder såsom knudepunktsmetoden og maskestrømsmetoden på DC-kredsløb og foretage beregninger for effekter i DC-kredsløb
  • Forståelse for momentkurver for DC-motorer
  • Anvende komplekse tal til beregning af strøm, spænding og effekt, tilsyneladende-, reaktiv effekt samt faseforskydning i AC-kredsløb
  • Forstå opbygning og virkemåde af AC og DC motorer
  • Forståelse for anvendelse af måletransmittere
  • Kunne have forståelse for koblingsudstyr for drift af motorer: styrestrøms- og hovedstrøms relækoblinger, start/stop af styrerelæer, softstartere, frekvensomformere, PWM-koblinger, motorværn, sikkerhedsafbryder og nødstop.
  • Have forståelse for effektstørrelsen og momenter for motorer, gear for motorkoblinger, samt have forståelse for ON/OFF og analog styring og reguleringen af simple motoranlæg.
  • Kunne anvende et simuleringsprogram til simulering af mindre elektriske kredsløb.
Kursusindhold
Analyse af elektriske systemer, DC- og AC-kredsløb, DC- og AC-motorer, Koblingsudstyr for drift at motorer, Effektstørrelsen og momenter for motorer og gear, Motorværn, sikkerhedsafbryder og nødstop, Styring og reguleringen af simple motoranlæg. Små praktiske, relevante forsøg for de studerende vil blive afholdt
Bemærkninger
Faggruppe: Elektrisk Energi