62696 Produktudvikling

Product Development
Januar
Campus Ballerup
Undervisningen vil være en kombination af forelæsninger, oplæg, gruppearbejde og evt. besøg i værksted eller relevant virksomhed.
Bedømmelse af rapport
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
7-trins skala , intern bedømmelse
Christian Lotz Felter
Mads Peter Schreiber , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5308 , mpsc@dtu.dk
Jacob Rudbeck , jr@jacobrudbeck.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
At give de studerende :
Træning i gennemførelse af produktudvikling / designforløb. Væsentlige aspekter i undervisningsforløbet er:
1. Indsigt og forståelse i konstruktionsteknik.
2. Træne i at gennemføre et produktudviklingsprojekt i en gruppe, hvor gruppedeltagerne muligvis har forskellige faglige interesser.
3. Træne i at samarbejde på tværs af interesseskel med skabelse af fælles mål i gruppen, tidsplanlægning, arbejdsdeling mv.
4. Gennemføre et fuldt konstruktionsforløb på nærmere specificeret detaljeringsniveau.
  • Gennemføre en problemanalyse af den fremsatte problemstilling, herunder undersøge hvilke krav og ønsker, der er til det ønskede design, især hvilke driftsforhold den tænkes anvendt under.
  • Lave en passende detaljeret/kvantificeret grund- eller kravspecifikation ud fra en problemformulering som er et resultat af problemanalysen.
  • Gennemføre en systematisk løsningsopsøgning på principniveau, herunder redegøre for de valg der har ledt frem til den/de principielle løsninger, der er arbejdet videre med i projektet.
  • Samarbejde i større grupper (4-5 personer).
  • Udarbejde detailkonstruktion af det valgte løsningsprincip ud fra overslagsberegninger.
  • Bygge en fysisk model af den valgte løsning og/eller benytte CAD til beskrivelse af den valgte løsnings funktionsmetode.
  • Planlægge og gennemføre en præsentation af det endelige produkt.
  • Redegøre for de valgte antagelser anvendt til overslagsberegningerne.
  • Kort rapport med produktbeskrivelse og procesbeskrivelse af samlet designforløb
Kurset er projektorienteret. Projektet tager udgangspunkt i konstruktion af en maskine, mekanisme eller et sammensat mekanisk system.

Der skal gennem projektforløbet dokumenteres anvendelse af systematiske metoder og teknikker til konstruktionsteknisk problemløsning. Der skal i projektet lægges vægt på dokumentation af de anvendte konstruktions- og beregningsforudsætninger samt en kritisk stillingtagen til anvendelsen af de fremkomne resultater.
Litteraturhenvisninger
Product design and Development by Karl T. Ulrich and Steven D. Eppinger.
Bemærkninger
Faggruppe: Mekanisk teknologi