62646 Modellering og Programmering

Kurset udbydes som enkeltfag
F4A (tirs 13-17)
Campus Ballerup
Undervisningsformen er en vekselvirkning mellem forelæsninger, gruppe- og individuelle programmerings- og modelleringsopgaver med softwareudvikling på egen computer samt opgaveregning.
Software: MATLAB/Simulink.
F4A
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Aflevering af to projekter, der hver tæller 20 %. Tre timers skriftelig eksamen, der tæller 60 %. - Digital aflevering af eksamensbesvarelser, hvor MATLAB og Simulink skal bruges.
Skriftlig eksamen: 3 timer
Alle hjælpemidler er tilladt :

Computer med Matlab

7-trins skala , intern bedømmelse
01901 Indledende matematik for diplomingeniører. 62675 Mekanik.
Christian Kim Christiansen , chkch@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Færdighed i grundlæggende Matlab-programmering og anvendelse af fysiske love til formulering af matematiske modeller indenfor maskinteknik.
  • Anvende Matlab-programmering, herunder betinget kodeafvikling, løkker, funktioner og arrays.
  • Anvende ODE45 til at løse et system af differentialligninger i tidsdomænet.
  • Anvende Simulink til at løse en given differentialligning i tidsdomænet.
  • Anvende Matlabs Symbolic Math Toolbox til manipulation af matematiske formler og løsning af ligninger.
  • Opstille de styrende ligninger for nogle problemer fra maskinteknikken.
  • Omskrive højere ordens differentialligninger til et system af første ordens differentialligninger.
  • Afgøre om et system er lineært eller ej, samt foretage linearisering af ikke-lineære systemer.
  • Gennemføre en større programmeringsopgave i samarbejde med andre.
  • Udfærdige en teknisk rapport med grafer i publiceringskvalitet, samt indeholdende formatteret Matlab kildekode.
Grundlæggende Matlab programmering: Betingelser, løkker, funktioner, arrays, plots og handles, samt fil input/output. Grundlæggende fysiske love: Newtons 2. lov, Fouriers varmelov, Kirchhoffs strømlov. Numerisk løsning af begyndelsesværdiproblemer: Eulers metode, Midtpunktsmetoden, ODE45, Simulink. Tilstandsbeskrivelse. Linearisering af differentialligning.
Litteraturhenvisninger
- Undervisningsmaterialer (på CampusNet).
Bemærkninger
Faggruppe: Mekanisk teknologi