62146 Mekanisk produktanalyse

Christian Kim Christiansen , chkch@dtu.dk
Carsten Rützou , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , carru@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
- bliver fagligt introduceret til ingeniørarbejde herunder begynder opbygningen af et fagligt professionelt ordforråd
- får et grundlæggende indblik i maskintekniske produkters funktion og opbygning
- opøver discipliner som problemløsning, samarbejde, dokumentation og præsentation (mundtligt som skriftligt)
- introduceres til en maskiningeniørs komplekse opgaver og at disse løses i et samspil mellem anvendt mekanik, matematik, produktdokumentation mv.
  • Beskrive et industrielt produkt ved dets processer, organer og maskindele
  • Analysere en teknisk løsning i forhold til f.eks. kræfter og tab ved at anvende viden fra bl.a. kurserne i matematik og mekanik
  • Foretage en simpel analyse af de termodynamiske forhold for et mekanisk produkt, f.eks. forbrændingsmotorens kredsproces
  • Anvende ingeniørrelevant software, f.eks. Maple, LaTeX, SolidWorks, mv.
  • Anvende tegning (grafisk modellering og kommunikation) til problemløsning, herunder forslagsstillelse og præsentation
  • Dokumentere et projektarbejde både mundtligt og skriftligt (rapport og poster).
  • Planlægge og gennemføre et mindre konstruktionsprojekt i grupper
  • Få erfaring med at arbejde i teams
Eksperimentel undersøgelse af mekanisk produkt, f.eks. motorplæneklipper. Analyse af plejlstangsmekanismes kinematik og forbrændingsmotors udførte mekaniske arbejde. Dimensionering af simple maskinelementer. Anvendelse af grafisk kommunikation, herunder præsentation af resultater i form af posters, slides og rapporter. Anvendelse af CAD til produktmodellering og fremstilling af tekniske tegninger i forbindelse med eget konstruktionsprojekt.
I grupper på typisk 4 analyserer de studerende et større, udleveret maskinteknisk produkt for herved at prøve at belyse en række industrielle, økonomiske, kvalitetsmæssige, produktudviklingsmæssige og tekniske aspekter. Produktet dokumenteres beskrivende og analytisk, herunder beskrives og analyseres anvendte maskinelementers funktioner. Funktion, udformning, fremstillingsmetode og heraf følgende produktionsomkostninger søges klarlagt. Arbejdet med produktanalyse dokumenteres i form af journaler eller mindre rapporter.
CDIO er en integreret del i kurset.
Faggruppe: Mekanisk teknologi
Maskinteknik: 1. semester