42421 Ledelse og organisation

E3B (fre 13-17)
Forelæsninger, casestudier og gruppeopgaver
E3B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Individuel grupperapport og mundtlig eksamen. Grupperapporten afleveres i slutningen af semesteret (inden udløbet af 13-ugers perioden). Hvert gruppemedlem skal angive sit bidrag og deltage i den mundtlige prøve. To (2) quizzer i alt gennem hele kurset. Karakteren består af 80 % af grupperapporten og mundtlig prøve og 20 % af de to quizzer.
Mundtlig gruppeeksamen: Varighed ca. 1 time pr. gruppe
7-trins skala , ekstern censur
42420/42922/62118
Liisa Johanna Välikangas , liiva@dtu.dk
Kasper Edwards , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , kaed@dtu.dk
Christine Ipsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , chip@dtu.dk
Kathrin Kirchner , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , kakir@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
De studerende lærer at anvende begreber, værktøjer og teorier relateret til ledelse i organisationer og organisatorisk adfærd. Kurset supplerer en ingeniørbaggrund med et ledelsestankesæt og en praktisk forståelse af, hvordan organisationer opfører sig, hvad der forventes af dig for at lede dem, og hvordan man i fællesskab kan nå strategiske mål. Kurset inkluderer en diskussion af de forskellige miljøer, som organisationer opererer i, og de færdigheder og evner, der kræves for at lede forandringerne. Kurset forbereder de studerende på at navigere og lede organisatoriske miljøer i højteknologiske sammenhænge.
  • Lære begreber, værktøjer og teorier relateret til at lære organisatorisk ledelse og analysere organisatorisk adfærd
  • Udvikle og argumentere for ledelsestilgange i forskellige organisationskulturer
  • Identificere, analysere og løse ledelsessituationer i casestudier (herunder overvejelser om magt og konflikt)
  • Vælg, begrunde og vurdere relevante teoretiske positioner i forhold til en ledelsessituation
  • Analysere organisatoriske miljøer under forandring og udvikle organisatoriske og strategiske evner til at håndtere forandringer
  • Overveje særlige forhold ved teknologiintensive organisationer fra ledelses- og organisatorisk adfærdsperspektiv
  • Syntetisere læring om ledelse og organisatorisk adfærd og evaluere anvendelighed i (teknologitunge) organisatoriske sammenhænge
  • Praktisere ledelse i teamarbejde
Kurset omhandler ledelse i organisationer fra både et organisations- og ledelsesvidenskabeligt perspektiv.
Kurset anvender bogen "Leadership in Organizations" by Yukl, G. A., & Gardner, W. L., 2019, Pearson. Supplerende materiale tilføjes af underviseren.
02. august, 2023