41534 Dimensionering og styrke 2

Skriftlig eksamen: 4 timer
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
62675.41533 , Mekanik. Statik. Indledende styrkelære om spændinger og tøjninger i bjælker
Niels Aage , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 4253 , naage@dtu.dk
Casper Schousboe Andreasen (Primær kontaktperson) , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 4262 , csan@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At gøre den studerende i stand til at analysere og beregne, hvordan en given struktur dvs. maskinkomponenter, trykbeholdere, krympesamlinger, konstruktioner, rammer, etc. deformerer og hvornår plastisk deformation eller udmattelse indtræffer. Kursets indhold danner en nødvendig forudsætning for benyttelse og forståelse af finite element metoden (FEM), og ikke mindst, evnen til at komme med en kvalificeret bedømmelse og tolkning af resultater opnået gennem FEM beregninger.
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Bestemme spændings og tøjningsstilstanden i et belastet kontinuum ved benyttelse af Hookes generaliserede lov samt eventuelle strain-gauge målinger.
  • Beregne hovedspændinger og hovedtøjninger samt tilhørende hovedretninger for generelle 3D-tilstande.
  • Identificere og redegøre for specielle spændingstilstande som fx. enaksede, plane, cylindriske eller hydrostatiske.
  • Beregne spændinger på baggrund af tøjninger og omvendt som følge af mekanisk og termisk belastning bl.a. på tyndvæggede trykbeholdere.
  • Analysere spændings og tøjningstilstanden i cirkulære skiver og tykvæggede rør.
  • Benytte von Mises' og Trescas flydehypoteser til dimensionering mod plastisk flydning.
  • Dimensionere mod udmattelse, herunder opstille et reduceret Haigh/Goodman diagram
  • Bestemme sikkerhedsfaktorer under samtidig hensyntagen til plastisk deformation og udmattelse, samt minimere materialeforbrug for sikring af bæredygtighed i henhold til FN’s verdensmål for grøn omstilling.
  • Beskrive tidsuafhængige materialers mekaniske egenskaber under statisk énakset trækbelastning
Kursusindhold
Tredimensionelle spændinger og tøjninger. Hovedspændinger/​tøjninger og de dertil hørende hovedkoordinatsystemer. Hookes generaliserede lov. Plan spændingstilstand og plan tøjningstilstand. Deformation af tykvæggede rør og cirkulære skiver. Plastiske deformationsmekanismer og flydehypoteser. Dimensionering mod udmattelsesbrud. Gennem kurset introduceres den studerende for flerdimensionel elastisk spændings- og deformationsanalyse. Der introduceres dimensionering mod varig formændring (plasticitet) samt udmattelsesbrud.
Sidst opdateret
19. december, 2023