41102 Strømningsmekanik 1

Hydraulics in pipes and open channels
Dansk
Kurset udbydes som enkeltfag
E4A (tirs 13-17)
Forelæsninger efterfuldt af grupperegning
E4A, Ugentlige quizzer.
Skriftlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Ugentlige quizzer og to individuelle opgaveafleveringer inkl. review. Den skriftlige eksamen vægtes med 80%, og quizzer/opgaver med 20%. Delkarakterer.
7-trins skala , ekstern censur
41312 /41821/12700/41101/41065
Erik Damgaard Christensen , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 1398 , edch@dtu.dk
Stefan Carstensen , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 1402 , scar@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
At give de studerende en introduktion til strømningsmekanikken og dens anvendelse indenfor bygge og miljøteknologi, som f.eks. i forbindelse med sænkekasser, vandmagasiner, vandløb, kanaler og rørsystemer, og hydrauliske konstruktioner.
  • Beregne hydrostatisk tryk, trykkræfter og stabilitet af sænkekasser
  • Beskrive laminare og turbulente strømninger
  • Beskrive tryk- og friktionskræfter
  • Beregne enkelttab og friktionstab i kanaler, vandløb og rørledninger
  • Redegøre for energiforholdene i strømmende vand
  • Analysere hydrauliske problemstillinger og opstille relevante løsningsmetoder
  • Gennemføre simple beregninger til beregning af rørledninger og kanalers kapacitet
  • Kan beskrive hvorfor og hvorledes strømmende vand ændrer kraftfeltet på en konstruktion
  • Bestemme strømningsformen og vanddybdens variation i længderetningen i kanaler og vandløb
Den elementære strømningsmekanik beskæftiger sig dels med væsker i hvile (hydrostatik), dels med strømmende medier (f.eks. vand og luft). Hydrostatisk tryk gennemgås, og begrebet opdrift forklares herudfra. Dernæst gennemgås trykkræfter på neddykkede og flydende konstruktioner, herunder stabilitet af flydende konstruktioner. Grundbegreber som stationær strømning, ensformig strømning, og laminære og turbulente strømninger gennemgåes. Beregningsgrundlaget for strømninger opstilles ud fra bevarelsesligningerne af masse, energi og bevægelsesmængde og anvendes på en række tekniske problemer. Metoder til beregning af enkelttab og ledningstab udledes og anvendes til bl.a. hydraulisk dimensionering af vandledninger. For åbne ledninger gennemgås begreberne: Naturlig dybde, specifik energi, kritisk tværsnit hydraulisk spring og simple hydrauliske konstruktioner.
04. maj, 2023