27023 Eksperimentel biokemi

Deltagerne skal selv medbringe egen kittel og sikkerhedsbriller.
Experimental biochemistry
Obligatorisk fremmøde
Laboratorieøvelser med biokemiske regneøvelser og basal statistisk analyse for fejlvurdering.
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Godkendelse af rapporter, obligatoriske laboratorieøvelser, baseret på en helhedsvurdering.
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
27022 , Eller tilsvarende.
Maksimum: 120
Maher Youssef Abou-Hachem , Lyngby Campus, Bygning 224, Tlf. (+45) 4525 2732 , maha@bio.dtu.dk
Jane Wittrup Agger , Lyngby Campus, Bygning 224, Tlf. (+45) 4525 2861 , jaag@dtu.dk
27 Institut for Bioteknologi og Biomedicin
22 Institut for Sundhedsteknologi
At opnå eksperimentelle færdigheder indenfor vigtige biokemiske laboratorieteknikker. At opnå kendskab til basale statistiske værktøjer, og anvende disse til at kvantitativt evaluere biokemiske data genereret gennem kurset. Kursets indhold eksemplificerer og understøtter en del af den teoretiske undervisning, der gives i 27022 Biokemi.
  • Gennemføre basalt biokemisk relateret laboratoriearbejde på sikkerhedsmæssigt betryggende måde og bruge Python til at analysere biokemiske eksperimentelle data.
  • Anvende grundlæggende graftyper, herunder histogrammer og punktplot med standardafvigelser, for at repræsentere biokemiske data, samt identificere og beskrive normalfordeling på egne datasæt.
  • Anvende vigtige statistiske begreber, såsom parameterestimering samt anvende statistiske metoder inden for simpel lineær regression.
  • Demonstrere kendskab til opbygningen og egenskaberne af stofgrupperne proteiner og kulhydrater, som nøglemolekyler i biokemien.
  • Demonstrere basalt kendskab til enzymkemi og enzymkinetik.
  • Diskutere eksperimentelle resultater og sætte dem i relation til basal teori inden for biokemiens hovedområder.
  • Foretage et begrundet valg blandt de afprøvede analysemetoder til løsning af en given problemstilling.
  • Foretage oprensning af og beregne grad af udbytte af enzymer.
  • Foretage beregninger af tilsyneladende molekylvægt af proteiner, baseret på resultater fra SDS-PAGE analyse.
  • Foretage grundlæggende beregninger af enzymkinetiske parametre samt inhiberingskonstanter i forbindelse med enzymkinetiske undersøgelser.
  • Være i stand til at bruge enzymer til at syntetisere oligosakkarider og foretage produktseparation vha tyndlagskromatografi.
  • Formidle og statistisk evaluere biokemiske data i rapportform.
Biokemiske, kromatografiske og elektroforetiske metoder til at studere kulhydrater og proteiner. Rensning af proteiner og karakterisering af deres fysiske og kemiske egenskaber. Introduktion til grundlæggende enzym-assays for nedbrydning eller syntese af sukker og enzymkinetik. Anvende statistiske analyser for at formidle fejlvurveringer forbundne med data genereret af deltagerne i løbet af kurset.
1. Øvelsesvejledninger udleveret af de kursusansvarlige

2. Biokemi-lærebog: R.L. Miesfeld, M.M. McEvoy: Biochemistry, 2017, ISBN: 978-0-393-61402-2
Bachelorstuderende på Life Science & Tekonologi har fortrinsret til kurset.

Deltagerne skal selv medbringe kittel og sikkerhedsbriller!
24. november, 2023