62575 Sikkerhed i indlejrede systemer

F1A (man 8-12)
Campus Ballerup
Forelæsninger og øvelser
F1A, ekstra dage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af øvelser
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
Birger Andersen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , birad@dtu.dk
Tomasz Blaszczyk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
01 Institut for Matematik og Computer Science
At bibringe en grundlæggende forståelse af teori og praksis indenfor konstruktion af sikker kommunikation og integritet i indlejrede systemer.
  • Forstå hvordan arkitekturen af et indlejret system der består af flere komponenter er med til at bestemme hvilke sikkerhedskrav systemet skal opfylde.
  • Beskrive vigtige karakteristika af kryptologiske algoritmer og protokoller og hvordan disse finder anvendelse i kommunikerende indlejrede systemer.
  • Beskrive de fundamentale sikkerhedsegenskaber: konfidentialitet, integritet og tilgængelighed, samt vigtigheden af disse i forskellige typer af kommunikerende indlejrede systemer.
  • Karakterisere forskellige klasser af mekanismer og protokoller til at autentificere kommunikerende elementer i et indlejret system.
  • Redegøre for mulige anvendelser af ”Trusted Computing” teknikker og teknologier i opbygningen af sikre indlejrede systemer.
  • Redegøre for betydningen af fysisk sikkerhed i et givet indlejret system med henblik på at identificere konsekvenser af fysisk distribution af systemets elementer.
  • Analysere et indlejret system bestående af flere komponenter med henblik på at identificere risici, trusselsmodeller og angrebsmodeller.
  • Vælge et passende implementeringsparadigme, der opfylder givne designkrav til datasikkerhed i et indlejret system.
  • Udvikle et overordnet design af en sikkerhedsarkitektur for et indlejret system ud fra valgte elementers interfaces og kommunikationsprotokoller.
  • Udvikle en delvis implementation af sikkerhedsarkitekturen for et indlejret system på basis af en uformel beskrivelse af dets funktion og formål.
Fundamentale egenskaber ved sikker kommunikation i indlejrede systemer:
- Kryptologiske algoritmer og protokoller
   (herunder nøglehåndtering og letvægtskryptografi)
- Vigtige sikkerheds egenskaber
   (herunder konfidentialitet, integritet, tilgængelighed, autenticitet og privathed)
- Autentifikations mekanismer og protokoller
- ”Trusted Computing”
   (herunder begreber som Trusted Platform Modules og Trust Zones)
- Signeret software
   (herunder signaturvalidering og Public Key Infrastructures)
- Fysisk sikkerhed og distribution af elementer i et indlejret system
- Datasikkerhed