Overordnede kursusmål
- at de studerende opnår forståelse for/viden om hvordan
innovation, intra- og entreprenørskab defineres
- at de studerende udvikler/forstår hvad et entreprenant mindset er
og hvordan det kan anvendes.
- at de studerende opnår viden om forskellige procesmodeller og
tilgange til innovation, entreprenørskab,
- at de studerende lærer at forstå og anvende forskellige typer af
værktøjer og anvender de tillærte metoder/værktøjerne på en case
- at de studerende reflekterer over brug af værktøjerne/metoderne
og proces
- at de studerende trænes i brug af feedback og kan reflektere over
feedback
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive teorier og begreber indenfor innovation, intra- og
entreprenørskab
- Beskrive principper for forskellige procesmodeller som
effectuation
- Anvende forskellige typer af innovations og entreprenørskabs
værktøjer på en given case.
- Undersøge og defineret et problem i relation til casen
- Evaluere forretningsideen med potentielle brugere/kunder og
argumentere for valg og handlinger baseret på denne evaluering
- Udarbejde et realistisk budget
- Argumentere for bæredygtigheden i forretningen
- Dokumentere forretningsmuligheden i en forretningsplan og
beskrive de elementer, der indgår samt begrunde valget
- Kommunikere et løsningsforslag som et skriftligt oplæg (poster
og rapport) og en mundtlig præsentation
- Reflektere over brug af innovations og entreprenørskabsmetoder
og metodernes egnethed samt reflektere over denne proces
- Anvende samt reflektere over brugen af
(peer-)feedback
Kursusindhold
I starten af kurset introduceres forskellige definitioner og
udvalgte metoder gennemgås. Teori bliver afprøvet i praktisk ved at
værktøjerne afprøves i øvelser. Der skrives en individuel
portefølje om metoderne og redskaber, der afleveres (individuel
rapport).
Samtidig skal de studerende i grupper af 3-4 studerende arbejder
med en case fra en lokal virksomhed,
Hver gruppe laver en forretningsplan og i processen anvendes
entreprenante og innovative værktøjer som effectuation, lean start
up og business model canvas
Grupperne præsenterer deres resultat ved en posterpræsentation (en
af de sidste dage i sidste uge). Efterfølgende udarbejder hver
gruppe en grupperapport, der afleveres på kursets sidste dag sammen
med den opdateret individuelle rapport.
Undervejs i forløbet vil de studerende arbejde med peerfeedback, og
derved trænes de i at give og modtage feedback.
Litteraturhenvisninger
Kompendium
Noter
Supplerende materiale:
Osterwalder, Alexander et. Al. Business Model Generation. (2010)
Wiley
Bemærkninger
Faggruppe: Ingeniørdidaktik og -pædagogik
Diplomingeniørretning Fiskeriteknologi
Diplomingeniørretning Arktisk Byggeri og Infrastruktur.
Studerende fra Diplomingeniørretning Eksport og Teknologi kan efter
aftale med deres studieleder tage kurset
Sidst opdateret
17. april, 2023