Overordnede kursusmål
Kursets formål er at sætte den studerende i stand til at håndtere
komplicerede procesudviklingsopgaver indenfor kemisk, biokemisk,
farmaceutisk og levnedsmiddel industri. Kurset genskaber
arbejdssituationer, som reflekterer vilkårene for
ingeniørerhvervet. Kurset bygger videre på den studerendes erfaring
og viden, som er opnået i det forudgående studium og praktikophold.
Kurset forbereder den studerende på et arbejde som ingeniør med
procesudviklingsopgaver.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Gennemføre projektarbejde i grupper og identificere,
tilrettelægge, lede og fordele store (og umiddelbart) uoverskuelige
arbejdsopgaver indenfor procesdesign som rapporteres i skriftlig
form.
- Besidde ingeniørmæssig bevidsthed og ansvar i problemløsning og
kunne anvende ingeniørtekniske, kemiske, fysiske og matematiske
principper til design af kemiske processer.
- Udvikle, optimere og evaluere et design under hensyntagen til
økonomiske, miljømæssige og sikkerhedsmæssige faktorer.
- Iagttage og identificere problemsammenhænge på egen hånd og
derudfra kunne definere et problem eller behov som kræver en
løsning.
- Udvælge og udvikle det optimale proceskoncept baseret på
opstillede kriterier og kvantitativ argumentation.
- Skabe flowsheets for kemiske processer, både konceptuelt og ved
brug af software.
- Forklare designprincipper og drift af de vigtigste
enhedsoperationer i kemisk og bioteknologisk produktion.
- Vælge og designe passende enhedsoperationer i en proces.
- Brug en processimulator (PRO/II) til at løse procesdesign
opgaver.
Kursusindhold
Indlæring af metoder til udvikling og projektering af sammensatte
kemiske og biotekniske processer under hensyn til tekniske,
økonomiske og miljømæssige kriterier. Metoderne demonstreres ved
udarbejdelse af 3 projektrapporter.
Procesprojekteringens væsentlige elementer gennemgås:
Problemspecifikation, procesvalg, konstruktion af procesdiagram,
masse- og energibalancer, apparaturvalg og –dimensionering,
materialevalg, instrumentering, processimulering, miljø- og
sikkerhedsvurdering, økonomisk vurdering og bæredygtighed.
Bemærkninger
Kurset kan ikke gennemføres uden deltagelse i
projektarbejdsgrupper. Der skal påregnes projektarbejde og
mødeaktivitet i grupperne udenfor den skemalagte undervisningstid.
Sidst opdateret
29. april, 2022