2006/2007

F4A

Tirsdage 13-17. Ved overtegning har diplomstuderende fortrinsret

Undervisningsform:

Klasseundervisning og øvelser ved computeren.

Kursets varighed:

Eksamensplacering:

Aftales med læreren  Sidste dag i kurset

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  48

Overordnede kursusmål:

Arraybaseret logik er en ny IT niche, der mere generelt betegnes arraybaseret teknologi. Til grund for teknologien ligger en teori, der sikrer at logiske systemer er fejlfrie - af betydning for jernbanedrift, elforsyning og generelt infrastruktur, hvor der stilles krav til sikkerhed. Teorien har også fundet anvendelse til konfigurering af produkter og indlejrede styringer, for eksempel i audio-video produkter. Kursets formål er at give deltagerne teoretisk indsigt i den arraybaserede logik, som er frembragt indenfor området systemlære.

Kursusindhold:

Arraybaseret logik har videnskabeligt grundlag i en geometrisk-algebraisk formalisering af logikken. Den arraybaserede logik behandler logikken som en fysisk disciplin udfra en opfattelse af tildeling af logiske sandhedsværdier som fysiske målinger. I kurset gennemgås (1) det videnskabelige grundlag for denne teknologi, med særlig vægt på den arrayteoretiske formulering af logikken, (2) det teknologiske grundlag, herunder komprimering af store datamængder, metodegrundlag, orienteret imod bl.a.constraint satisfaction og relationsdatabaser, (3) produkter for component software og brugervenlig interface til teorien, (4) illustrative anvendelser indenfor jernbaner, elforsyning, telekommunikation, kontrolsystemer og tekniske-økonomiske produktionssystemer.

Bemærkninger:

Kurset baserer sig på engelsksprogede artikler, noter og slides der udleveres i forbindelse med hver forelæsning.

Kursusansvarlig:

Peter Falster, 325, 216, (+45) 4525 3522, pfa@imm.dtu.dk

Institut:

02 Informatik og Matematisk Modellering

Kursushjemmeside:

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

array-baseret logik , konfigurering, array database
Sidst opdateret: 26. november, 2007