Overordnede kursusmål
Kurset introducerer tværfaglige engineering systems design til brug
ved design og re-design af sociotekniske systemer. Der lægges vægt
på systemtænkning, systemanalyse, systemarkitektur og systemdesign
til håndtering af tekniske, sociale, organisatoriske og politiske
kravspecifikationer; i forbindelse også med FNs bæredygtige
udviklingsmål. Der fokuseres på sociotekniske systemer, som dækker
et bredt felt.De socio-tekniske systemer i fokus er mangfoldige og
kan for eksempel spænde fra hospitalsafdelinger og medicinsk udstyr
til studenterfestivaler og bæredygtighedsteknologier. Som en del af
kurset kommer de studerende til at arbejde med at re-designe et
socioteknisk system, og skabe en fysisk prototype som en del af
løsningen.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Analysere sociotekniske engineering systems og udvælge
relevante perspektiver
- Definere og modellere sociotekniske engineering systems
- Formulere flerdimensionelle krav til engineering systems
- Gennemføre analyser med henblik på at identificere
krav-konflikter og definere mulige løsninger
- Syntetisere designideer og koncepter
- Analysere og redesigne eksisterende systemer med henblik på at
optimere og forbedre udvalgte egenskaber
- Redegøre for den praktiske, komplekse gennemførelse af
systemdesign processer og den studerendes egen rolle i sådanne
processer
- Udvikle og kommunikere designløsninger, inklusive en fysisk
prototype
- Argumentere for anvendelsen af designløsningen i en given
kontekst
- Give en reflekteret kritik af andres designproces og
designløsninger
- Evaluer, vælg og brug AI-værktøjer kritisk til at øge
produktiviteten af designprocesser
- Arbejde i en gruppe med en designopgave og definere egen
rolle
Kursusindhold
Projektarbejde med fokus på udvikling af et socioteknisk
engineering system. Det omfatter tekniske, service,
organisatoriske, procesmæssige og politiske aspekter samt en
overordnet systemintegration. Projektet skal omfatte de følgende
aspekter:
- system-orienteret analyse af den nuværende tilstand
- definition af flerdimensionelle systemkrav set fra et teknisk,
service, organisatorisk og politisk perspektiv og analyse &
diskussion af kravkonflikter
- tværfagligt design og produktudvikling på baggrund af en klients
strategi og mål, herunder hensyntagen til klientens viden og
kompetencer
- udforskning af designalternativer baseret på domæneviden
- skabelse af en socio-teknisk designløsning, herunder en fysisk
prototype
- simulation eller pilotimplementering af foreslåede
designløsninger
- tilpasning af designproces og refleksion over din rolle som
designer
Bemærkninger
Dette kursus er obligatorisk for studerende fra kandidatuddannelsen
i Design & Innovation. Derudover prioriteres studerende fra
følgende kandidatuddannelser: Bygningsdesign og Teknologisk
Entreprenørskab.
Sidst opdateret
19. maj, 2025