41639 Helhedsdesign af Engineering Systems

2025/2026

Kursusinformation
Holistic Design of Engineering Systems
Engelsk
10
Kandidat
F5 (ons 8-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, industri oplæg og projektopgave, der gennemføres i grupper. Projektet skal tilrettelægges i samarbejde med en virksomhed eller institution.
13-uger
F5A, F5B, Studerende skal reservere begge dage, indtil eksamen er planlagt for alle grupper.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Kurset evalueres ved en mundtlig gruppeeksamen på baggrund af en grupperapport. Helhedsvurdering.
Ca 1 time
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
42090
42090
41011 / 41020 / 42042 / 41031 , Bachelor i Design og Innovation eller tilsvarende.
Maksimum: 90
Josef Peter Helmut Oehmen , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 6250 , Jooehm@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset introducerer tværfaglige engineering systems design til brug ved design og re-design af sociotekniske systemer. Der lægges vægt på systemtænkning, systemanalyse, systemarkitektur og systemdesign til håndtering af tekniske, sociale, organisatoriske og politiske kravspecifikationer; i forbindelse også med FNs bæredygtige udviklingsmål. Der fokuseres på sociotekniske systemer, som dækker et bredt felt.De socio-tekniske systemer i fokus er mangfoldige og kan for eksempel spænde fra hospitalsafdelinger og medicinsk udstyr til studenterfestivaler og bæredygtighedsteknologier. Som en del af kurset kommer de studerende til at arbejde med at re-designe et socioteknisk system, og skabe en fysisk prototype som en del af løsningen.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere sociotekniske engineering systems og udvælge relevante perspektiver
  • Definere og modellere sociotekniske engineering systems
  • Formulere flerdimensionelle krav til engineering systems
  • Gennemføre analyser med henblik på at identificere krav-konflikter og definere mulige løsninger
  • Syntetisere designideer og koncepter
  • Analysere og redesigne eksisterende systemer med henblik på at optimere og forbedre udvalgte egenskaber
  • Redegøre for den praktiske, komplekse gennemførelse af systemdesign processer og den studerendes egen rolle i sådanne processer
  • Udvikle og kommunikere designløsninger, inklusive en fysisk prototype
  • Argumentere for anvendelsen af designløsningen i en given kontekst
  • Give en reflekteret kritik af andres designproces og designløsninger
  • Evaluer, vælg og brug AI-værktøjer kritisk til at øge produktiviteten af designprocesser
  • Arbejde i en gruppe med en designopgave og definere egen rolle
Kursusindhold
Projektarbejde med fokus på udvikling af et socioteknisk engineering system. Det omfatter tekniske, service, organisatoriske, procesmæssige og politiske aspekter samt en overordnet systemintegration. Projektet skal omfatte de følgende aspekter:
- system-orienteret analyse af den nuværende tilstand
- definition af flerdimensionelle systemkrav set fra et teknisk, service, organisatorisk og politisk perspektiv og analyse & diskussion af kravkonflikter
- tværfagligt design og produktudvikling på baggrund af en klients strategi og mål, herunder hensyntagen til klientens viden og kompetencer
- udforskning af designalternativer baseret på domæneviden
- skabelse af en socio-teknisk designløsning, herunder en fysisk prototype
- simulation eller pilotimplementering af foreslåede designløsninger
- tilpasning af designproces og refleksion over din rolle som designer
Bemærkninger
Dette kursus er obligatorisk for studerende fra kandidatuddannelsen i Design & Innovation. Derudover prioriteres studerende fra følgende kandidatuddannelser: Bygningsdesign og Teknologisk Entreprenørskab.
Sidst opdateret
19. maj, 2025