25217 Fiskeriingeniør - Projekt II

2025/2026

Obligatorisk kursus (B Eng), Fiskeriteknologi
Kursusinformation
Fisheries Engineer Project II
Dansk
5
Diplomingeniør
Efterår
Første halvdel af 13-ugersperioden,
torsdag-fredag indtil efterårsferien (uge 36-41)
Campus Hirtshals
Gruppearbejde, projektopgave og projektarbejde, interviews, data- og databaseanalyser, informationssøgning og review.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Eksamensrapport afleveres inden udgangen af uge 41
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Gruppepræsentation af projekt + individuel eksamensrapport (7-10 sider) Eksamen falder i 2 dele: 1) Fælles gruppe-præsentation i form af power point-præsentation + 2) individuel projektrapport. Gruppepræsentationen finder sted i slutningen af uge 5 på kurset. Eksamensrapporten afleveres med udgangen af uge 6 af kurset. Powerpoint præsentation af projektopbygning, projektstyring, projektanalyser, projektresultater og anbefalinger herudfra. På baggrund af den fælles præsentation og efterfølgende drøftelser udfærdiges individuel eksamensrapport. De to dele af bedømmelsen sker med overordnet bedømmelse – samlet for de to.
Gruppepræsentation af projekt varer samlet 1 time inkl. drøftelse Eksamensrapport: Omfang 7-10 sider
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet :

NB! Bruges gen. AI til formuleringer skal det sikres, at rapporten er studentens eget arbejde – og det fremgås på projektet.

7-trins skala , intern bedømmelse
25212
25202/25203/25204
Maksimum: 24
Stefan Neuenfeldt , Tlf. (+45) 3588 3402 , stn@aqua.dtu.dk
Nina Qvistgaard , Lyngby Campus, Bygning 201 , niq@aqua.dtu.dk
25 Institut for Akvatiske Ressourcer
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets overordnede formål er at give de studerende mere videregående kompetence til at lave analyse-baseret problemformulering og problemafgrænsning – samt tilrettelægge, lede, udføre og rapportere et konkret projekt inden for fiskeriingeniør-erhvervet – med fokus på alle dele af værdikæden i fiskeri (fra havmiljø, over fiskeriøkologi og fangstteknologi til forarbejdning af fisk og skaldyr samt vurdering af forvaltningsproblemstillinger inden for emnet).

De studerende arbejder med en konkret case – i dialog med en konkret virksomhed/organisation. Kurset har fokus på at analysere en eksisterende kommerciel aktivitet, produktion eller lignende, hvor den studerende skal kunne indsnævre potentielle problemstillinger, identificere eksisterende og manglende viden og data på området.

Formålet er at lære at identificere og stille konkrete og faglige spørgsmål på avanceret niveau. Projektet vil således fokusere på den første del af projektarbejdet – frem mod fx en delrapport – eller et detaljeret forslag til et konkret, rådgivende projekt som indeholder målsætningen og arbejdspakker.

Kurset fokuserer endvidere på at styrke kompetencer inden for styring af faglige projekter – samt formalia og tilrettelæggelse ift. tekniske rapporter, som forberedelse af Fiskeriingniør-praktik samt Fiskeriingeniør-afgangsprojekt.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere en fiskerifaglig virksomhedscase med fokus på hele værdikæden i fiskeriet samt identificere konkrete udfordringer og forbedringspotentialer
  • Kortlægge og kvalitetsvurdere eksisterende information/data samt identificere yderligere informations/databehov.
  • Sammenholde udleverede og indsamlede data med særligt fokus på identifikation af manglende data til kvalitetssikring samt forbedring af de enkelte dele i den konkrete case.
  • Identificere relevante parametre samt estimeringsmetoder af disse til yderligere præcisering af manglende data samt forbedringsmuligheder ift. den konkrete case.
  • Foretage komparative dataanalyser af eksisterende data inden for de enkelte dele af casen
  • Anvende innovations- og entreprenørskabsværktøjer til optimering af eksisterende metoder samt forslag til potentielle forbedringer og nyudvikling (fx Business Model Canvas, Value Proposition og Ideation)
  • Med fokus på ingeniørfaglig viden om hele værdikæden i fiskeriet, afgrænse og formulere et konkret rådgivnings-projektforslag til en kunde/virksomhed baseret på casen.
  • Demonstrere kendskab til overordnede principper for og metoder til projektstyring.
  • Udfærdige en videnskabelig rapport, som underbygger projektforslaget – og som overholder formalia ift. tekniske/videnskabelige rapporter.
Kursusindhold
1. Beskrive værdikædens elementer i det præsenterede kommercielle projekt:
a. Datatyper, parametre og kilder
b. Monitering, indsamling og kompileringsniveauer, etc.
c. Estimeringsmetoder af parametre og præcision heri;
d. Behov for yderligere data (forslag til videre analysearbejde)

2. Dataanalyse:
a. Demonstrere fiskeriingeniørfaglig projekttilgang på højere niveau mht. organisering og proces: dækning, arbejdsplan og arbejdsfordeling mht. udførelse (rekvirere information, analyser, producere resultater, kvalitetskontrol, rapportering), projektledelse, formidling til målgrupper
b. Komparative dataanalyser og rapportere anvendte metoder: samt angive tendenser, variation, usikkerheder og præcision.
c. Evt. inkludere og præsentere yderligere kvalitative undersøgelser som f.eks. relevante interview-undersøgelser
d. Ud fra eksisterende data foreslå og beskrive de yderligere analyser eller dataindsamling(er) der foreslås.

3. Problemformulering og tilgang til projektet:
a. Afgrænse og formulere specifik problemstilling
b. Formuler en projektforslag med introduktion og formål, arbejdspakker, forventede forbedringer og GANT chart;

4. Rapportering af resultater – i form af delrapportering på konkret projekt – eller projektforslag/​ansøgning:
a. Demonstrere dybtgående kendskab til hele værdikæden i fiskeriet og stille forbedringsforslag med fokus på og forståelse for konsekvenserne i hele kæden
b. Resultater og konklusioner fra analyserne;
c. Formuler fremtidige behov og opfølgningsstudier:
- Forbedrede metoder;
- Forbedrede data og parameter
- Forbedret præcision, robusthed og kvalitetstjek;
- Hvad kræves for at indføre en robust og bæredygtig forbedring?
Litteraturhenvisninger
Udvalgte databaser (f.eks. fiskeridata, data fra fiskefabrikker eller www.frida.fooddata.dk, ICES databaser (www.ices.dk), nationale fiske- og fiskeridatabaser. Følgende bruges som grundbog ift. projektarbejde og rapportskrivning:
Samuel Brüning Larsen: Projekter & Rapport på Tekniske Uddannelse (2. udgave, Hans Reitzels Forlag 2021)
Sidst opdateret
03. september, 2025