Overordnede kursusmål
Kursets overordnede formål er at give de studerende mere
videregående kompetence til at lave analyse-baseret
problemformulering og problemafgrænsning – samt tilrettelægge,
lede, udføre og rapportere et konkret projekt inden for
fiskeriingeniør-erhvervet – med fokus på alle dele af værdikæden i
fiskeri (fra havmiljø, over fiskeriøkologi og fangstteknologi til
forarbejdning af fisk og skaldyr samt vurdering af
forvaltningsproblemstillinger inden for emnet).
De studerende arbejder med en konkret case – i dialog med en
konkret virksomhed/organisation. Kurset har fokus på at analysere
en eksisterende kommerciel aktivitet, produktion eller lignende,
hvor den studerende skal kunne indsnævre potentielle
problemstillinger, identificere eksisterende og manglende viden og
data på området.
Formålet er at lære at identificere og stille konkrete og faglige
spørgsmål på avanceret niveau. Projektet vil således fokusere på
den første del af projektarbejdet – frem mod fx en delrapport –
eller et detaljeret forslag til et konkret, rådgivende projekt som
indeholder målsætningen og arbejdspakker.
Kurset fokuserer endvidere på at styrke kompetencer inden for
styring af faglige projekter – samt formalia og tilrettelæggelse
ift. tekniske rapporter, som forberedelse af Fiskeriingniør-praktik
samt Fiskeriingeniør-afgangsprojekt.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Analysere en fiskerifaglig virksomhedscase med fokus på hele
værdikæden i fiskeriet samt identificere konkrete udfordringer og
forbedringspotentialer
- Kortlægge og kvalitetsvurdere eksisterende information/data
samt identificere yderligere informations/databehov.
- Sammenholde udleverede og indsamlede data med særligt fokus på
identifikation af manglende data til kvalitetssikring samt
forbedring af de enkelte dele i den konkrete case.
- Identificere relevante parametre samt estimeringsmetoder af
disse til yderligere præcisering af manglende data samt
forbedringsmuligheder ift. den konkrete case.
- Foretage komparative dataanalyser af eksisterende data inden
for de enkelte dele af casen
- Anvende innovations- og entreprenørskabsværktøjer til
optimering af eksisterende metoder samt forslag til potentielle
forbedringer og nyudvikling (fx Business Model Canvas, Value
Proposition og Ideation)
- Med fokus på ingeniørfaglig viden om hele værdikæden i
fiskeriet, afgrænse og formulere et konkret
rådgivnings-projektforslag til en kunde/virksomhed baseret på
casen.
- Demonstrere kendskab til overordnede principper for og metoder
til projektstyring.
- Udfærdige en videnskabelig rapport, som underbygger
projektforslaget – og som overholder formalia ift.
tekniske/videnskabelige rapporter.
Kursusindhold
1. Beskrive værdikædens elementer i det præsenterede kommercielle
projekt:
a. Datatyper, parametre og kilder
b. Monitering, indsamling og kompileringsniveauer, etc.
c. Estimeringsmetoder af parametre og præcision heri;
d. Behov for yderligere data (forslag til videre analysearbejde)
2. Dataanalyse:
a. Demonstrere fiskeriingeniørfaglig projekttilgang på højere
niveau mht. organisering og proces: dækning, arbejdsplan og
arbejdsfordeling mht. udførelse (rekvirere information, analyser,
producere resultater, kvalitetskontrol, rapportering),
projektledelse, formidling til målgrupper
b. Komparative dataanalyser og rapportere anvendte metoder: samt
angive tendenser, variation, usikkerheder og præcision.
c. Evt. inkludere og præsentere yderligere kvalitative
undersøgelser som f.eks. relevante interview-undersøgelser
d. Ud fra eksisterende data foreslå og beskrive de yderligere
analyser eller dataindsamling(er) der foreslås.
3. Problemformulering og tilgang til projektet:
a. Afgrænse og formulere specifik problemstilling
b. Formuler en projektforslag med introduktion og formål,
arbejdspakker, forventede forbedringer og GANT chart;
4. Rapportering af resultater – i form af delrapportering på
konkret projekt – eller projektforslag/ansøgning:
a. Demonstrere dybtgående kendskab til hele værdikæden i fiskeriet
og stille forbedringsforslag med fokus på og forståelse for
konsekvenserne i hele kæden
b. Resultater og konklusioner fra analyserne;
c. Formuler fremtidige behov og opfølgningsstudier:
- Forbedrede metoder;
- Forbedrede data og parameter
- Forbedret præcision, robusthed og kvalitetstjek;
- Hvad kræves for at indføre en robust og bæredygtig forbedring?
Litteraturhenvisninger
Udvalgte databaser (f.eks. fiskeridata, data fra fiskefabrikker
eller www.frida.fooddata.dk, ICES databaser (www.ices.dk),
nationale fiske- og fiskeridatabaser. Følgende bruges som grundbog
ift. projektarbejde og rapportskrivning:
Samuel Brüning Larsen: Projekter & Rapport på Tekniske
Uddannelse (2. udgave, Hans Reitzels Forlag 2021)
Sidst opdateret
03. september, 2025