22460 Medicoteknisk ingeniørarbejde

2025/2026

Kurset udbydes udelukkende til 1. sem. bachelorstuderende indskrevet på Medicin og Teknologi.
Kursusinformation
Introduction to Biomedical Engineering
Dansk
5
Bachelor
E5A (ons 8-12) og E5B (ons 13-17)
Undervisning primært i skema E5A. Lab-øvelser og ekskursioner kan kræve tilstedeværelse i skema E5B.
Campus Lyngby
Forelæsninger, opgaver, miniprojekter, labøvelser, ekskursioner. Kurset indeholder obligatoriske aktiviteter.
13-uger
E5A, F3A, Eksamen kan strække sig over flere moduler. Reeksamen i modul F3A
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Rapporter og præsentation af afsluttende gruppearbejde.
15 min.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
Minimum 10 Maksimum: 110
Anja Boisen , Lyngby Campus, Bygning 345C, Tlf. (+45) 4525 5727 , aboi@dtu.dk
Morten Bo Søndergaard Svendsen (Primær kontaktperson) , Lyngby Campus, Bygning 345C , mobos@dtu.dk
Kaj-Åge Henneberg , Lyngby Campus, Bygning 349, Tlf. (+45) 4525 3905 , khen@dtu.dk
Juliane Fjelrad Christfort , julchr@dtu.dk
22 Institut for Sundhedsteknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At give deltagerne et ingeniørmæssigt perspektiv på bacheloruddannelsen i Medicin og Teknologi gennem arbejde med sundhedsteknologiske problemstillinger – med fokus på kerneværdier som selvstændighed, selvinstruktion, faglig formidling, samarbejde, problemløsning, kritisk tænkning, praktiske færdigheder, faglig dybde og kreativitet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare grundlæggende ingeniørmæssige arbejdsmetoder, anvende disse til at løse simple tekniske problemer, og analysere og vurdere løsninger i forhold til faglige og praktiske kriterier.
  • Beskrive og anvende metoder til selvstændig læring med henblik på at tilegne sig ny faglig viden; arbejde aktivt med at opdyrke og styrke en personlig interesse for fagområdet; samt reflektere over egen læringsproces, motivation og behov for videre kompetenceudvikling.
  • Gennemføre selvstændig litteratursøgning i relevante databaser og biblioteksressourcer, vurdere kvalitet og relevans af fundne kilder, og anvende korrekt akademisk referencepraksis ved inddragelse af kilder i skriftlige opgaver i henhold til gældende regler om plagiering.
  • Demonstrere kritisk bevidsthed omkring pålidelighed, begrænsninger og potentielle faldgruber ved informationskilder, uanset om disse omfatter AI-genereret indhold, hjemmesider, peer-reviewed artikler, præprints (fx arXiv), salgs- og marketingsmateriale, video-hosting sider, sociale medier, bøger eller fagbøger.
  • Samarbejde om løsning af en ingeniørmæssig problemstilling, planlægge og lede gruppearbejde, fordele opgaver og ansvar og kritisk evaluere samarbejdsprocesser og udførte arbejdsopgaver og give konstruktiv feedback.
  • Udvise sikkerhedsbevidst og hensynsfuld laboratorieadfærd, følge øvelsesinstruktioner omhyggeligt, redegøre for eksperimentelle metoder, opretholde orden og overskuelighed på arbejdsbordet, betjene måleudstyr med omtanke, vurdere kvaliteten af egne målinger og resultater og bogføre metoder, apparaturindstillinger og resultater i en logbog.
  • Udvise sikker brug af relevante digitale værktøjer til databehandling, designe og programmere software til analyse og visualisering af forsøgsdata, og vurdere styrker og begrænsninger ved anvendte metoder og algoritmer.
  • Formidle objektivt og evidensbaseret om tekniske problemstillinger, imødekomme kontekstbestemte krav til indhold, format, fortællestil og digitale formidlingsværktøjer og overholde regler om ophavsret og plagiering.
  • Identificere centrale aktører og teknologier i sundhedsvæsenet, beskrive anvendelsen af udvalgt medicoteknisk udstyr i klinisk og industriel praksis, og analysere og reflektere over ingeniørens rolle i udvikling, implementering og anvendelse af sundhedsteknologi.
  • Redegøre for medicoteknisk udstyrs funktionsprincipper og anvendelser inden for udvalgte områder af sundhedsteknologi – herunder diagnostik, drug delivery, medicinsk billeddannelse, bærbar sundhedsteknologi, hearing technology og sportsteknologi – samt sammenligne teknologiernes funktion og formål i relation til medicinske behov.
  • Beskrive den overordnede kursusstruktur i bacheloruddannelsen Medicin og Teknologi, anvende relevante informationsplatforme, heriblandt How-to-DTU, til at finde studieregler, procedurer og praktiske oplysninger, og anvende denne viden til at planlægge og navigere i egen uddannelse.
  • Anvende kursusbasens beskrivelser til at identificere relevante kurser inden for uddannelsens mange discipliner, analysere hvilke faglige forudsætninger, der kræves for at følge kursuskæder i en fagligt progressiv rækkefølge og designe et personligt studieforløb, der overholder alle krav i studieordningen.
Kursusindhold
Kurset introducerer til uddannelsen Medicin og Teknologi og det sundhedsteknologiske fagområde gennem en række forskellige kursusaktiviteter.
Faglige emner: Diagnostik og monitorering, drug delivery, bærbar monitoreringsudstyr, medicinsk billeddannelse, hørelsens sundhedsteknologi og sportsteknologi.
Praktiske øvelser: Måling af signaler fra muskler.
Ekskursioner: Hospitaler og medicotekniske virksomheder.
Miniprojekt: Gruppeprojekt i et emne dækket i kurset, med mundtlig og skriftlig præsentation af gruppens arbejde.
Tekstbehandlingsmiljø: Overleaf
Bemærkninger
Kurset udbydes udelukkende til 1. sem. bachelorstuderende indskrevet på Medicin og Teknologi. Kurset indeholder obligatoriske aktiviteter.
Sidst opdateret
25. juni, 2025