22235 Drug delivery

2024/2025

Kursusinformation
Drug delivery
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Retningsspecifikt kursus (MSc), Biomaterial Engineering for Medicine
Retningsspecifikt kursus (MSc), Pharmaceutical Design and Engineering
Teknologisk specialisering (MSc), Biomaterial Engineering for Medicine
Teknologisk specialisering (MSc), Pharmaceutical Design and Engineering
F5B (ons 13-17)
Campus Lyngby
En løsningsbaseret læringsmetode vil blive brugt til at undersøge design og konstruktion af medikamentfyldte nanobærere. Forskning og gennemgang af artikler i kombination med forelæsninger (slides og/eller videoer) vil blive brugt gennem hele kurset til at understøtte læringen.
13-uger
F5B
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Eksamen består af en skriftlig eksamen, som tæller 50% og rapporter (med individualisering), som tæller 50%. Den endelige karakter er baseret på en samlet vurdering af begge komponenter.
Skriftlig eksamen: 2 timer
Ingen hjælpemidler
7-trins skala , intern bedømmelse
33902
Der er ingen obligatoriske forudsætninger. Vær dog opmærksom på de anbefalede forudsætninger.
En god grundlæggende forståelse af kemi (1 eller flere af medicinsk kemi, organisk kemi og fysisk kemi) og biologi (1 eller flere af menneskelig fysiologi, eukaryot cellebiologi og molekylærbiologi).
Minimum 20
Andrew Urquhart , Lyngby Campus, Bygning 423, Tlf. (+45) 4525 8169 , anur@dtu.dk
Anton Allen Abbotsford Autzen , Lyngby Campus, Bygning 423 , aaas@dtu.dk
22 Institut for Sundhedsteknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Målet med kurset er at give de studerende et indblik i drug delivery ved hjælp af nanobærere (dvs. nanodrugs), som i stigende grad bruges i sundhedsvæsenet. Kurset fokuserer på at forstå designprincipperne bag medikamentfyldte nanobærere set ud fra de anvendte materialer og de fysiologiske udfordringer, der skal overvindes.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • beskrive de grundlæggende designprincipper bag lægemiddelfyldte lipid- og polymere nanobærere.
  • beskrive de grundlæggende biologiske barrierer for drug delivery.
  • beskrive dynamikken mellem biologi-nanobærer-lægemiddel.
  • analysere publikationer indenfor drug delivery for at sammenligne og kontrastere nanobærer-baserede strategier med drug delivery.
  • analysere avancerede målretnings- og frigivelsesstrategier til at overvinde biologiske barrierer, ved at sammenligne og kontrastere.
  • evaluere publikationer indenfor drug delivery for at kritisere nanobærer-baserede strategier og udvælge passende strategier til sygdomsbehandling hos mennesker.
  • evaluere potentialet ved avanceret vævsmålretning og strategier indenfor kontrolleret frigivelse til sygdomsbehandling hos mennesker.
  • designe en ny nanobærer-baseret strategi til at overvinde biologiske barrierer og behandle en bestemt sygdom, ved hjælp af udvalgte lægemidler og fysisk-kemiske egenskaber hos nanobærere.
Kursusindhold
Udviklingen af ​​avancerede lægemiddelfyldte nanobærere, der kan levere lægemidler på en målrettet måde til syge væv, øge stofoptagelsen og transportere lægemidler gennem biologiske barrierer bliver stadig vigtigere for den farmaceutiske industri og sundhedsvæsenet. 22235 fokuserer hovedsageligt på de kemiske aspekter af, hvordan lipidiske og polymere nanobærere kan designes for at forbedre effektiviteten, og hvordan disse nanodrugs interagerer med det biologiske miljø, lige fra serumproteiner til organer. 22235 introducerer en række terapeutiske midler (farmako, biologisk og gen) sammen med lipid- og polymerbærerkemi. Forskningsartikler i nanobærer-baseret drug delivery vil blive brugt som en metode til at introducere strategier og grundlæggende koncepter inden for dette forskningsområde. Dette introducerer både banebrydende og historiske aspekter af feltet, så de studerende kan forstå designprincipper. Studerende vil analysere og evaluere disse designprincipper. Foredragsslides/videoer vil blive brugt til at introducere og/eller bekræfte grundlæggende koncepter indenfor drug delivery. I projektdelen vil studerende derudover designe en ny nanobærer-baseret strategi til at behandle en sygdom, de selv vælger.
Litteraturhenvisninger
Fagfællebedømte forsknings- og oversigtsartikler vil være den primære litteraturkilde.
Sidst opdateret
02. maj, 2024