41958 Bærende Konstruktioners Numeriske Modellering 1:
Elementmetoden
2022/2023
Overordnede kursusmål
Elementmetoden (FEM) er et udbredt værktøj blandt
bygningsingeniører (og ingeniører generelt). Dette skyldes at det
er et generelt og meget fleksibelt værktøj der kan bruges til at
løse en stor mængde af ingeniørmæssige problemer. Selvom de fleste
praktiserende ingeniører anvender kommercielle programmer, er en
forståelse af den underliggende teori en nødvendighed for at kunne
udføre fornuftige, realistiske og troværdier analyser med FEM.
Dette kursus fokusere på det fundamentale bag metoden og giver det
teoretiske grundlag for videre studier, samt brugen af, FEM. Kurset
er orienteret mod konstruktioner og det bygningsmekaniske område.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Opstille elementmetodeligningerne direkte for stænger og
bjælker.
- Opstille elementmetodeligningerne for stænger, bjælker, skiver,
plader og skaller på basis af det virtuelle arbejdes princip.
- Forstå, anvende og udlede interpolationsfelter til
approksimation af feltvariable.
- Forstå og anvende isoparametermetoden til udvikling af
elementer.
- Forstå forskellige strukturelle elementtypers opbygning og
virkemåde.
- Anvende og vurdere resultater opnået ved brug af forskellige
strukturelle elementtyper.
- Foretage og vurdere stabilitetsanalyse af konstruktioner.
- Anvende et kommercielt FEM-program samt foretage en kritisk
vurdering af fundne resultater.
- Programmere og modificere lineære
elementmetodeprogrammer.
Kursusindhold
Introduktion til elementmetoden for bærende konstruktioner. Der
lægges vægt på systematisk udvikling af elementmetoden på baggrund
af det virtuelle arbejdes princip. Kurset er opbygget omkring
forelæsninger og øvelser der dækker både analytiske udledninger,
programmering af elementmetoden samt anvendelse af kommercielt
software.
Litteraturhenvisninger
Bærende Konstruktioners Numeriske Modellering - Elementmetoden af
J.H.Nielsen, J.F.Olesen og J.N.Poulsen
Sidst opdateret
29. april, 2022