12775 Modellering af livscykluspåvirkninger i kontekst af planetære grænser

2025/2026

Kursusinformation
Life cycle impact assessment modelling in the context of planetary boundaries
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Juni
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser og gruppearbejde på casestudie
3-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Samlet vurdering af 2 individuelle quizzer, 2 gruppepræsentationer (foreløbig & endelige resultater for gruppearbejde på casestudie), og 1 individualiseret rapport over casestudie
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
42378 og 12774
42378. 12774
12772. 12104. 12237. 12238 , Kursus 12772 er anbefalet for alle studerende. Kurserne 12104, 12237 og 12238 er anbefalet for MSc Env Eng studerende. Det kan desuden være brugbart at genopfriske din viden om lineær algebra fra kursus 01001/01002/01003/01004.
Anders Bjørn , Lyngby Campus, Bygning 116, Tlf. (+45) 4525 1636 , anbjo@dtu.dk
Olivier Jolliet , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 1544 , ojoll@dtu.dk
Kerstin von Borries , Lyngby Campus, Bygning 115 , kejbo@dtu.dk
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Dette kursus skærper de studerendes kompetencer indenfor livscyklusvurdering (LCA) med et fokus på hvordan matematiske modeller for livscykluspåvirkninger (LCIA) kan bruges til at oversætte livscyklusopgørelser (LCI) til miljøpåvirkningsindikatorer gennem udregning af skæbnefaktorer, eksponeringsfaktorer og effektfaktorer. Kurset sætter LCIA modellering i relation til de planetære grænser for derved at muliggøre absolut miljømæssig bæredygtighedsvurdering (AESA), som har til formål at bestemme hvad det kræver for menneskelige aktiviteter at blive bæredygtige, i modsætningen til blot at have en lavere miljøpåvirkning end en referenceaktivitet. De kompetencer studerende opbygger på dette kursus er brugbare for at videreudvikle LCIA og for at kommunikere resultater af LCA´er og AESA´er til eksperter og lægmænd, hvilket er relevant både for en forskningskarriere og for en karriere i industrien.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklar hvilken rolle skæbne-, eksponerings- og effektfaktorer spiller i LCIA modellering.
  • Udregn skæbne-, eksponerings- og effektfaktorer for økotoksicitet- og humantoksicitetspåvirkninger for forskellige kemikalier gennem USEtox.
  • Sammenlign håndteringen af skæbne-, eksponerings- og effektfaktorer for økotoksicitet og humantoksicitet i USEtox med deres håndtering i LCIA-modeller for andre påvirkningskategorier, som f.eks. klimaforandringer og vandmangel.
  • Udvikl LCIA-modeller som kan koble elementærstrømme med indikatorer for planetære grænser og andre bæreevner.
  • Design LCIA-modeller og andre teknikker til at kvantificere bæreevner.
  • Argumenter for og imod brugen af specifikke principper for allokering af bæreevner til enkelte aktiviteter i AESA, under hensyntagen til retfærdighed og praktisk anvendelighed.
  • Fortolk resultater fra LCA´er og AESA´er i lyset af usikkerheder, metodiske valg og indbyggede værdier og kommuniker resultaterne til både eksterper og lægmænd.
  • Udvikl din egen LCIA-model for et miljøproblem du har valgt og brug den til at udregne karakteriseringsfaktorer (CFs) som du derefter anvender på et specifikt produktsystem gennem LCA-software.
Kursusindhold
Dette kursus er organiseret ud fra tre temaer: 1) LCIA-modellering, 2) Kobling af livscykluspåvirkninger til planetære grænser, 3) Fortolkning og beslutningsstøtte. Hvert tema involverer forelæsninger af DTU-ansatte og eksterne gæster, selvstudie og øvelser. En skriftlig gruppeaflevering baseret på et casestudie løber på tværs af de tre temaer.
Litteraturhenvisninger
Hauschild & Huijbregts 2015. Life Cycle Impact Assessment
http:/​/​doi.org/​10.1007/​978-94-017-9744-3
Sidst opdateret
02. maj, 2025