02935 Introduktion til anvendt statistik og R for Ph.d. studerende

2024/2025

Vær opmærksom på, at dette er et meget populært kursus, så der trækkes lod om pladserne blandt de tilmeldte. Fremmødekrav til forelæsninger i statistik: Minimum 4 ud af 5 dage, her medregnes introduktionsdagen ikke.
Kursusinformation
Introduction to applied statistics and R for PhD students
Engelsk
5
Ph.d., Servicekursus (faglige færdigheder)
Kurset udbydes som enkeltfag
Januar
Juni
Kurset i Juni 2024 starter den 31.maj 2024, og varer 3 uger.
Campus Lyngby
Kurset har to dele. Først er der en uge med forelæsninger og øvelser. Derefter en periode på to uger hvor deltagererne analyserer egne data under supervision og afslutter med en rapport. I projektperioden vil der være gruppemøder med en vejleder. Inden den egentlige kursusstart vil der være en dag med introduktion til den statistiske programpakke R.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Afløsningsopgave
De deltagende ph.d.-studerende får to uger til at analysere egne data og aflevere en rapport, som skal kunne læses af personer uden en statistisk baggrund. Hvis der er deltagere, der ikke har egne data vil de få udleveret et datasæt.
:

Brug af generativ kunstig intelligens er ikke tilladt ved rapportskrivningen. Kontrolformer vil finde anvendelse.

bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
Kurset henvender sig til ph.d. studerende, som har haft et statistikkursus i løbet af deres studietid, men som ikke har haft brug for det og derfor behøver at få statistik genopfrisket fra bunden. Det vil være en fordel (men ikke et krav) at have haft et introducerende programmeringskursus.
Minimum 6 Maksimum: 30
Anders Stockmarr , Lyngby Campus, Bygning 324, Tlf. (+45) 4525 3332 , anst@dtu.dk
01 Institut for Matematik og Computer Science
I studieplanlæggeren

Hvis der er flere tilmeldte end 30, vil der blive trukket lod om pladserne. Ph.d.-studerende har fortrinsret.
Overordnede kursusmål
At gøre deltagererne i stand til at lave en sædvanlig statistisk analyse af egne data og relatere resultaterne til en praktisk problemstilling. Deltagererne vil være i stand til at udføre statistiske analyser ved hjælp af den statistiske programpakke R.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udføre deskriptive analyser, herunder deskriptive figurer, til at beskrive data.
  • Generere en statistisk hypotese på baggrund af en praktisk problemstilling.
  • Differentiere mellem statistiske metodevalg.
  • Opstille og anvende hyppigt anvendte statistiske regressionsmodeller.
  • Udføre modelkontrol.
  • Udføre estimation og hypotesetest ved brug af hyppigt anvendte statistiske modeller.
  • Fortolke resultaterne fra hyppigt anvendte statistiske modeller, og relatere dem til problemstillingen.
  • Udføre simple statistiske analyser ved brug af R.
  • Fortolke output fra analyser i R.
  • Forholde sig kritisk til resultater fra statistiske analyser.
  • Dokumentere og præsentere resultater i en skriftlig rapport til personer uden statistisk baggrund.
  • Planlægge, udføre og afrapportere en simpel statistisk analyse.
Kursusindhold
Der vil blive undervist i basale statistiske metoder og begreber for ph.d.-studerende med vægt på anvendelser og fortolkning af resultater. Specifikke emner er statistisk inferens og t-tests, simpel og multipel lineær regression, en- og to-sidet varians analyse, kovarians analyse og lineære modeller, kategoriske data, logistisk regression, principal komponent analyse, statistisk rapport skrivning og et yderligere emne. Der indgår en større praktisk opgave, som tager udgangspunkt i den ph.d.-studerendes eget projekt og består i planlægning, udførsel og afrapportering af en statistisk analyse.
Litteraturhenvisninger
Michael Crawley. (2015) Statistics An introduction using R. 2nd edition, Wiley. Bogen er supplementerende læsning, og forelæsningsmaterialet er udarbejdet uafhængigt af denne.
Bemærkninger
Fremmødekrav til forelæsninger i statistik: Minimum 4 ud af 5 dage, her medregnes introduktionsdagen ikke.
Sidst opdateret
19. marts, 2024