02566 Modellering af digitale visuelle oplevelser

2025/2026

Kursusinformation
Creating Digital Visual Experiences
Engelsk
10
Kandidat
F2 (man 13-17, tors 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser og projektopgaver
13-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Studerende skal aflevere ugentlige individuelle øvelser i den første halvdel af kurset og en gruppeopgave ved kursets afslutning. Bedømmelsen vil være baseret på disse opgaver. Den endelige rapport skal individualiseres ved at angive hver enkelt studerendes bidrag i rapporten.
7-trins skala , intern bedømmelse
02561.02504 , Indledende kurser i computergrafik og computer vision. Basal erfaring med Python programmering eller lignende sprog.
Minimum 10
Hans Martin Kjer , Lyngby Campus, Bygning 324, Tlf. (+45) 4525 3035 , hmkj@dtu.dk
Mark Bo Jensen (Primær kontaktperson) , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , mboje@dtu.dk
01 Institut for Matematik og Computer Science
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
I dette kursus vil studerende lære at modellere oplevelser for virtual reality, augmented reality, mixed reality osv. (samlet under xR). Studerende vil lære essentielle metoder og teknologier til at erhverve geometri, materialers udseende og belysning. Blandt andet dækker kurset xR-teknologier, 3D-indholdsmodelleringsteknikker, rigging, animationsprincipper og gode praksisser for datavisualisering. De visualiserede scener vil typisk være i enten menneskelig skala og fyldt med erhvervede eller 3D-modellerede objekter, eller scener bestående af 3D-billeddata, som er erhvervet ved hjælp af CT eller MR. Fælles for begge er at indlevelse har stor betydning. Studerende vil deltage i et praktisk projekt for at designe og udvikle deres egen xR-oplevelse, hvor de fremviser deres arbejde under en live demo-dag ved semesterets afslutning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • foretage optagelser af et miljø for hvad angår lys og geometri
  • vælge passende teknologier til xR oplevelser
  • måle et objekts overfladeegenskaber for hvad angår lys
  • bruge indhentet indhold til 3D scener
  • belyse og shade en virtuel scene
  • designe og implementere xR oplevelser og interaktion
  • modellere indhold med 3D modelleringsredskaber
  • sammenlign forskellige typer renderingsteknikker til volumetriske data
  • anvend billedbehandlingsmetoder til at udtrække kvantitative oplysninger fra volumetriske data
  • lave og bearbejde overflademodeller fra segmenterede volumetrisk data
Kursusindhold
Indhentning af fysiske omgivelser ved hjælp af fotogrammetri. Simulering af materialers overflade med teksturer, shaders, og forskellige renderingsteknikker , interaktionsmetoder i xR ved hjælp af controllere, accelerometre, touch, headsets til xR, teknologier til AR med håndholdte enheder, Unity3D eller lignende værktøjer til VR-oplevelser. Blender til skabelse af digitalt indhold og billedbehandling med python.
Sidst opdateret
02. maj, 2025