Overordnede kursusmål
Dette kursus handler om metoder til at syntetisere digitalt visuelt
indhold i form af billeder, 3D-modeller, partikelsystemer og
dynamiske fænomener. Mange af disse metoder er inspireret af
fysiske eller biologiske fænomener; nogle er rent algoritmiske og
andre er datadrevne. Kurset dækker de underliggende modeller,
matematiske fundamenter og de praktiske implementeringer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- generere punktfordelinger.
- benytte partikler til at simulere ensembler.
- generere syntetiske billeder og teksturer med f.eks. metoder
baseret på maskinlæring.
- generere fraktale billeder og 3D modeller.
- syntetisere 3D objekter med grammatikbaserede metoder såsom
L-systemer.
- bruge syntetiske støjfunktioner i forbindelse med generative
metoder.
- skabe implicitte 3D modeller med f.eks. afstandsfelter.
- manipulere polygonnet
- anvende bio-inspirerede metoder som differentiel vækst til
formgenerering.
- forklare og diskutere underliggende principper for generative
metoder.
Kursusindhold
- Generering af punktfordelinger med f.eks. jittering og Poisson
disk metoden
- Partikelsystemer til simulering af væske, granulære materialer og
sværme.
- pixel og patch baseret billedsyntese med kildepatch sampling,
bølgefunktionskollaps og læringsbaserede metoder.
- Fraktaler og generering af selvlignende strukturer i billeder og
3D-former.
- Grammatikbaserede metoder og L-systemer til digital botanik og
andre typer 3D-indhold.
- Støjgenerering i nD og specifikke typer støj såsom Perlin-støj,
Worley-støj, curl-støj og phasor-støj.
-Syntese af 3D-former ved hjælp af implicitte repræsentationer
såsom afstandsfelter og dyb læring af 3D-former ved hjælp af
implicitte repræsentationer.
- Biologisk informerede metoder: Turing-mønstre, cellulære
automater, differentialvækst og evolutionære metoder til
formfinding.
- Brug af polygonnet til at generere 3D former.
Bemærkninger
Kursuslitteraturen består af akademiske artikler og noter.
Øvelserne vil mestendels bestå af programmering i Python, brug af
Blender til at skabe indhold, og shader-programmering ved hjælp af
GLSL.
Sidst opdateret
02. maj, 2025