02458 Kognitiv modellering

2025/2026

Kursusinformation
Cognitive Modelling
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
E2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser og projektarbejde
13-uger
E2B, Yderlige eksamensdage vil være tilgængelige hvis eksamen er mundtlig
Skriftlig eller mundtlig eksamen
Eksamensformen afhænger af antallet af studerende i kurset. Hvis mere end 60 studerende tilmelder sig kurset vil eksamensformen være skriftlig. Ellers vil den være mundtlig. Eksamensformen vil blive annonceret så hurtigt som muligt efter kursets start. Øvelser og præsentationer vil også indgå i bedømmelsen.
Skriftlig eksamen: 4 timer
Alle hjælpemidler - uden adgang til internettet
7-trins skala , ekstern censur
02450.(02454/02464) , Sandsynlighedsregning, grundlæggende machine learning og kendskab til programmering. Kendskab eller interesse for kognitionsvidenskab.
Tobias Søren Andersen , Lyngby Campus, Bygning 321, Tlf. (+45) 4525 3687 , toban@dtu.dk
01 Institut for Matematik og Computer Science
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
I dette kursus vil du lære om probablistiske modeller af kognitive processer. Du vil opnå færdigheder i at analysere data fra psykofysiske eksperimenter ved hjælp af signal-detektionsteori og den psykometriske funktion. Vi vil analysere disse standardmetoder og indse, at de er forankret i underliggende modeller og antagelser. Herefter vil vi se, at disse modeller kan indpasses i et bredere Bayesiansk framework, som vi vil bruge til at opbygge skræddersyede probabilistiske modeller af kognitive processer.

Kurset vil også undersøge lineære modeller af neural kodning af information og hvordan vi kan bruge disse modeller til at afkode neurale repræsentationer fra adfærdsdata.

Et betydeligt fokus i dette kursus ligger i at mestre optimering og evaluering af skræddersyede sandsynlighedsmodeller ved hjælp af maximum likelihood-princippet og numerisk optimering. Det forventes, at studerende har færdigheder inden for kodning, især i Python eller MATLAB. Derudover er en grundlæggende forståelse af sandsynlighedsteori vigtig. Igennem kurset vil der blive lagt vægt på evnen til at konstruere skræddersyede modeller og minimere afhængigheden af foruddefinerede funktioner og værktøjskasser.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere data fra psykofysiske eksperimenter ved hjælp af signal-detektionsteori og den psykometriske funktion
  • Analysere perception fra et bayesiansk perspektiv
  • Analysere lineære modeller af neural kodning
  • Beskrive forholdet mellem neurale og kognitive modeller
  • Optimere en skræddersyet sandsynlighedsmodel af en kognitiv proces til adfærdsdata
  • Evaluere en skræddersyet sandsynlighedsmodel ved hjælp af krydsvalidering
  • Simulere data fra en sandsynlighedsmodel
  • Bruge simulerede data til at evaluere model- og parametergenkaldelse
  • Diskutere forholdet mellem kvalitative og kvantitative modeller af kognitive processer
Kursusindhold
Emnerne i kurset introduceres i ugentlige forelæsninger. Der lægges stor vægt på praktisk arbejde, hvor dde studerende opnår færdigheder i optimering og evaluering af skræddersyede sandsynlighedsmodeller af kognitive processer gennem projektarbejde og øvelser.
Litteraturhenvisninger
Forelæsningsnoter
Sidst opdateret
02. maj, 2025