02419 Statistisk modellering: teori og anvendelser
2025/2026
Overordnede kursusmål
At give deltagerne et overblik over de mest anvendte statistiske
metoder samt at give en introduktion til videregående statistiske
emner med fokus på likelihood teori. Deltagerne sættes i stand til
at udføre statistiske analyser vha. statistik programpakken R. Der
lægges stor vægt på fortolkning og præsentation af statistiske
resultater. Kurset tænkes som bindeled mellem kursus 02402/02403
Introduktion til statistik og de videregående statistikkurser på
instituttet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Formulere og anvende hyppigt anvendte statistiske modeller
- Udføre modelkontrol og være i stand til at vurdere
avendeligheden af statistiske metoder i specifikke
anvendelser
- Kunne fortolke og præsentere resultater fra statistisk
analyse
- Anvende estimeringsmetoder, specielt Maximum Likelihood
princippet
- Udføre likelihood ratio tests, Wald test og bruge profile
likelihood funktionen til at vurdere parameter usikkerhed
- Bruge simuleringsbaserede metoder til
usikkerhedsestimation
- Kunne udføre standard statistiske analyse ved hjælp af den
statistiske software R
- Anerkende den mulige brug af og potentialet for mere avancerede
statistiske metoder
- Beskrive og anvende generaliserede lineære modeller
- Bruge ikke-parametriske (Kaplan-Meier) og parametriske metoder
til at beskrive og sammenligne overlevelsesdata
- Modellere tidsrække data ved hjælp af skjulte
Markov-modeller
Kursusindhold
Der vil blive undervist i de mest anvendte statistiske metoder, som
regel med udgangspunkt i praktiske problemstillinger og ved brug af
den statistiske programpakker R. Derudover gives en introduktion
til mere teoretiske emner. Der lægges vægt på at træne og diskutere
statistisk tankegang, samtidig med at der introduceres de emner,
der behandles grundigere i de øvrige videregående statistikkurser
på instituttet.
Bemærkninger
Kurset er et bindeled mellem introduktionskurset og mere avanceret
kursus (f.eks. 02429 og 02426), der udbydes på instituttet.
Sidst opdateret
21. maj, 2025